Kvalita a zákazník Definice kvality - Kvalita je to, když se vrací zákazník, ne výrobek - Kvalita je způsobilost pro užití - Kvalita je spokojenost zákazníka - Kvalita je stupeň spokojenosti zákazníka Oficiální definice kvality (ISO 9000): - Kvalita je stupeň plnění požadavků souborem inherentních charakteristik Pozn.: - Inherentní znak - podmiňuje funkci, vytváří podstatu výrobku (např. likér bez alkoholu se nebude prodávat, inherentním znakem je alkohol) - Přiřazený znak - obal, nemá vliv na funkci výrobku - Cena výrobku - není znakem kvality, je marketingovým nástrojem Pojetí kvality: - Technická veličina - produkt bude plnit 100% požadované funkce pouze tehdy, pokud technické parametry budou dosahovat optimálních cílových hodnot - Ekonomická veličina - konečným posuzovatelem produktu je zákazník, ten při koupi produktu posuzuje úroveň jakosti (úroveň řešení jeho problému) na jedné straně, na druhé straně také náklady vynaložené na pořízení a užívání produktu - Sociální veličina - se změnou společenských podmínek a s pokračujícím společenským a ekonomickým pokrokem dochází i ke změně společenských potřeb, což se odráží i v požadavcích zákazníka na jakost, z toho vyplývá, že jakost je dynamickou veličinou, která se mění v závislosti na společenskoekonomických podmínkách a čase - Veličina s morálními aspekty - protože výrobce by se měl snažit vyrábět produkty, jejichž parametry dosahují nominálních cílových hodnot a ne produkty, které jsou pouze uvnitř tolerancí. Pouze nulový počet vad a nulový rozptyl okolo cílové hodnoty je ekonomicky a morálně správný