1. Obchod, jeho podstata a funkce, základní charakteristiky. Předpoklady vzniku obchodu, marketingové pojetí obchodu. Obchod jako činnost, instituce, odvětví. Místo obchodních aktivit v podnikovém systému. Současné rozvojové trendy v obchodu.
Definice obchodu:
„Obchod - výrobce se zde setkává se zákazníkem. V tomto vztahu se ověřuje hodnota zboží. Je to činnost, která v posledním období nabývá na významu a zaznamenává akceleraci z hlediska vývoje“
„Obchod - činnost, transakce, která představuje dojednávání obchodu většinou ve firemních podmínkách, je výsledkem dohody obou stran. Je také směnou, transferem hodnot a přináší nám užitek“
„Obchod je specifická oblast lidské činnosti, provází člověka již od minulosti (cca období dělby práce, tvorba měst, přemisťování zboží). Vzniká obchod jako samostatná specializovaná činnost (soubor činností), zboží je přemisťováno na místo poptávky“
Podstata obchodu:
- Základem vzniku obchodu je Existence zbožní výroby (zboží výroby je určeno ke směně) - Oddělení výrobce od spotřebitele (výrobci jsou odděleni nejen místem, ale i specializovanou výrobou, odlišením výroby, místem spotřeby, kvalitě a obsahu výroby). Výrobce vyrábí pro neznámého spotřebitele = vznik nových vtahů, které jsou základem pro TRH - Existence společenské dělby práce (subjekty se specializují na určitou činnost, je nutné zboží od výrobce dostat ke spotřebiteli, vzniká osoba obchodníka, vzniká skupina osob zodpovědných za úspěšnost přesunu zboží = dělení rizika) - Vznik trhu (výrobci = strana nabídky x spotřebitelé = strana poptávky, nutnost poptávku s nabídkou vyrovnávat) - Nutnost zabezpečování a organizování přemisťování zboží - Nutnost řešení vzniklých disproporcí (nesoulad místa (různá místa výroby), času, množství, kvality)