1. Přístupy k měření výkonnosti podniku. Benchmarking - mezipodnikové srovnávání. Podstata, definice a zařazení benchmarkingu do systému řízení podniku, základní etapy procesu benchmarkingu.
Benchmarking je soustavný systematický proces, zaměřující se na porovnávání vlastního podniku se špičkovými společnostmi.
Porovnávají se hospodářské výsledky, struktury, interní procesy a jejich efektivnost, kvalita a konkurenceschopnost produktů a služeb s cílem zdokonalení vlastní firmy.
Benchmarking je vyšší stupeň konkurenční analýzy: • analýza výrobků a služeb z hlediska kvality a nákladů • ekonomická a finanční analýza konkurenčních podniků • analýza přístupu zákazníků a dodavatelů Benchmarking -> Benchlerning (Výsledky srovnávání využít pro zdokonalení vlastního podniku.)
ZÁKLADNÍ PŘÍSTUPY K BENCHMARKINGU Výkonový benchmarking se soustředí na relativní výkonnost pomocí vybraného souboru ukazatelů (často mezi konkurenty). Hodnotí se převážně technické parametry včetně parametrů kvality a parametry produktivity (výrobní náklady, cena). Tento typ benchmarkingu je prováděn většinou externími poradenskými organizacemi a výsledky jsou poskytovány za úplatu zájemcům z příslušné oblasti.
Procesní benchmarking měří individuální výkonnost procesu a jeho funkčnost oproti podnikům, které jsou vůdčími (nejlepšími) v provádění těchto procesů. Procesní benchmarking hledá nejlepší praktiky (Best Practices) v provádění jednotlivých procesů. Odpovídá tedy na otázku, jak podnik dosahuje vynikající výkonnosti. Procesní benchmarking vyžaduje vytipování vhodných partnerů, navázání spolupráce po vzájemné dohodě a realizaci návštěv partnerů s řádnou přípravou.