Možné způsoby (metody) poznávání • Metoda autority - autorita určuje, co je či není pravda • Metoda tradice - nedostatečně ověřená zevšeobecnělá zkušenost • Metoda apriori (intuice, common sence) - správné je to, co se jeví jako logické • Metoda vědy - popis (= deskripce), předpovídání - co?, předvídání (=predikce) - jak?, vysvětlení (=explanace) - proč?
Vlastnosti metody vědy • Systematičnost a organizovanost - poznání řízené, disciplinované, kritické; -principy, postupy • Empirie (=zkušenost) - týká se manipulace s daty • Objektivita a verifikovatelnost (=ověřitelnost) - kontrolovatelnost, opakovatelnost, K. Popper - účel falsifikace • Sebekorekce - opakované ověřování platnosti poznání a úprava jeho platnosti
Vědecká metoda …není cestou jak pravdu nalézt, nýbrž jak se k ní neustále přibližovat (in Ferjenčík, 2000).
Metoda (obecně) • „Cesta vedoucí k cíli“ • „Způsob vědeckého poznávání jevů a skutečnosti (in Hartl, Hartlová, 2000, s.312)“
Metodika • Cesta, soubor, systém postupných kroků vedoucích k standardnímu výsledku kupř. ve vyučování, vedení rozhovorů, zpracování testu apod.; pracovní postup, který vede k řešení vědeckého problému (in Hartl, Hartlová, 2000).
Metodologie • Nauka či věda o metodách vědeckého bádání, spočívající na určitých filozofických principech (in Hartl, Hartlová, 2000). • Metodologie speciální pedagogiky je tedy systém názorů o principech, způsobech, metodách a možnostech poznání předmětu speciální pedagogiky a způsobech speciálně-pedagogického výzkumu (srov. Hartl, Hartlová, 2000).