Výběr místa je činnost, při níž se hráč účelně pohybuje a získává v novém prostoru lepší podmínky pro spolupráci se spoluhráči. Výběr místa ovlivňuje vzdálenost hráče od míče, vzdálenost od vlastní soupeřovi branky, postavení vzhledem ke spoluhráčům a protihráčům a nevyhnutelnost účasti v dané akci. Základními formami jsou nabíhání a uvolňování. Klíčové kroky (zásady): • vzhledem k soupeři se hráč snaží o to, aby vzdálenost mezi ním a soupeřem byla co největší a umožnila mu čas i prostor na jeho akci, proto když je obsazen, snaží se náhle od soupeře odpoutat, uvolnit se rychlým startem i za pomoci klamavých pohybů • vzhledem ke spoluhráčům se snaží o vytváření trojúhelníku s těmi nejbližšími, a proto při neustálých změnách situace je důležitá dobrá prostorová orientace • vzhledem k prostoru je žádoucí využívat celého prostoru hřiště, aby se ztížilo bránění soupeřem
Metodické poznámky dle Večeři & Nováčka (1995): • nabíhání a uvolňování nacvičujeme a zdokonalujeme především s dalšími herními činnostmi a to formou herních cvičení a průpravných her • nabíhání a uvolňování nacvičujeme vždy s několika hráči, protože výběr místa má výrazně skupinový charakter Při hodnocení výkonu se zaměřením na výběr místa sleduje trenér podle Votíka (2003) následující: • co dělají útočící hráči bez míče, jestli pozorují hráče s míčem nebo nabíhají • kterým směrem nabíhají (k hráči s míčem, k brance soupeře, …) • kam se dívají nabíhající hráči, zda si všímají protihráčů a jejich činnosti a nezůstávají v prostoru za nimi • jestli do stejného prostoru nenabíhá více hráčů • jestli jsou při nabíhání a uvolňování využity vždy všechny prostory hřišti, a které zůstávají nevyužity • jestli jsou hráči schopni spojit nabíhání a uvolňování s další herní činností • zda využívají klamavých pohybů a momentu překvapení Trenér se snaží poradit hráčům a upozorňuje je zpravidla na následující (Votík, 2005): • nezapomeň hrát, i když nemáš míč • nedívej se jen na spoluhráče s míčem • nabíhej a uvolňuj se především v prostoru, kde hraješ • sleduj přitom stále nejen hráče s míčem, ale i ostatní spoluhráče • neutíkej vždy od hráče s míčem • nenabíhej vždy jen k brance soupeře • nabíhej a uvolňuj se vždy tak, aby tě viděl spoluhráč s míčem • nenabíhej a neuvolňuj se do prostoru, kam již nabíhá jiný spoluhráč • využívej klamavých pohybů, čti hru • odpoutávej pozornost předstíráním činností • využívej momentu překvapení, koncentruj pozornost • přemýšlej o hře, vymýšlej originální způsoby řešení • předvídej činnost spoluhráčů i protihráčů • buď aktivní a tvořivý