• Soc.poznání - systematické a cílevědomé poznávání soc.reality vědeckými postupy a metodami. • Zdravý rozum - je zobecněním běžné nesystematické zkušenosti každodenního života a socializací předávané obecné lidské zkušenosti (moudrosti). Jeho kvalita v sociální oblasti odvisí zejména od sociální a emoční inteligence jedince. • Inteligence - rozumová schopnost řešit nově vzniklé nebo obtížné situace, je z části geneticky podmíněná, ale můžeme ji rozvíjet získáváním zkušeností a procvičováním modelových situací. • Inteligenční kvocient (IQ) je výslednicí 8 schopností: - mechanická paměť - verbální inteligence - logicko-matematická inteligence - prostorová orientace - pohybová inteligence - hudební inteligence - emoční inteligence - sociální inteligence - + spirituální, existenciální, morální • Emoční inteligence - schopnost porozumět emocím a pocitům svým a druhých lidí, zvládání emocí a sebemotivace; je okamžité, rychlejší než racionální myšlení; jeho míra závisí na množství emocí • Sociální inteligence - schopnost orientovat se v mezilidských vztazích a sociálních situacích, rozumět jim, spolužít s lidmi, působit na ně, komunikovat s lidmi a dostat je tam, kam chceme • předává se pouze jako dispozice a je třeba se ji naučit a rozvinout • čím složitější životní situace člověka postihne, tím se sociální inteligence rozvíjí rychleji (např. Židé byli v minulosti často pronásledování, proto mají oproti jiným národům více úspěchů v oblastech, kde záleží na sociální inteligenci) • EQ a SQ jsou geneticky podmíněny, ale nerozvinou se bez průběžného rozvíjení (tréninku) v procesu sociální interakce a sociálního učení. • EQ a SQ podmiňují schopnost (umění) jednat s lidmi • tj. EQ + SQ = schopnost jednat s lidmi