4 základní předpoklady konkurence Kvalita, inovace, čas, náklady 8 základních principů TQM+ popis modelu, EQA 8 základních principů TQM: 1. Orientace na výsledky 2. Orientace na zákazníka. 2. Vedení lidí a týmová práce. 3. Rozvoj a zapojení lidí. 4. Orientace na procesy. 5. Odpovědnost vůči okolí. 6. Neustálé zlepšování. 7. Partnerství s dodavateli. 8. Sociální odpovědnost
TQM = metoda řízení, která klade důraz na řízení kvality ve všech dimenzích organizace. Překračuje tak rámec řízení kvality a stává se i metodou strategického řízení. Vznik Japonsko 70.léta. • Total - jde o úplné zapojení všech pracovníků organizace • Quality - jde o pojetí principů kvality v celé organizaci • Management - principy se prolínají všemi úrovněmi řízení i všemi manažerskými funkcemi
EQA - nadace EFQM uděluje od roku 1992 cenu EQA, která oceňuje přínosy v oblasti řízení jakosti. Pro hodnocení podniků používá speciální model THE EFQM EXCELENCE MODEL. Model účinně aplikuje 8 základních principů TQM.