1.1. Letadlo ATR 42-300 Motor Pratt and Whitney Canada 120 byl a je stále používán na dvoumotorovém letounu ATR 42. Letadlo je určené především pro kratší regionální lety, nikoliv pro lety dálkové mezikontinentální. Poprvé bylo vyrobeno roku 1984 a jeho výroba byla ukončena roku 1996, kdy nastoupily na scénu modernější verze tohoto letadla [2]. Vzniklo za spolupráce italské a francouzské společnosti Aérospatiale a ALENIA. Jeho název je odrazem jeho použití. Zkratka ATR stojí pro: Aerei di Transporto Regionale a číslice 42 určuje počet pasažérů, které má letadlo přepravovat. Letadlo poprvé začalo sloužit pro veřejnost na sklonku roku 1985 ve Francii. Letadlo dokázalo konkurovat především díky své spolehlivosti a rentabilitě. Operační náklady na letadlo jsou o 15% až 20% nižší, než u jeho rivalů. Mezi další výhody se dají zařadit především jednoduchost ovládání a snadná údržba. Letadlo samozřejmě prošlo svým historickým vývojem a základní model ATR 42-300 se stal předchůdcem pro nové modely ATR 42-320, ATR 42-500 a ATR 42-600 [3]. Tyto typy letadel taktéž disponují dvěma turbovrtulovými motory od výrobce Pratt and Whitney, ale typy PW 121, PW 127 E, PW 127 M jsou už novější a výkonnější. K poslednímu dni roku 2014 společnost ATR dodala 436 letadel typu 42 [4]. Největším počtem letadel tohoto typu disponují provozovatelé Fedex Express, Airlinair, TRIP Linhas Aéreas a Aeromar [5]. Základní konstrukční charakteristiky letadla jsou k vidění na obrázcích 1 až 3.