Osové (axiální) kompresory jsou nejpoužívanějšími kompresory u současných lopatkových strojů. Základním prvkem osového kompresoru je dvojice rotorových a statorových lopatek, které tvoří stupeň osového kompresoru. Mnohastupňový osový (axiální) kompresor sestává z několika za sebou řazených stupňů. Výhodou osového kompresoru je možnost dosáhnout vysokých stupňů stlačení při zachování vysoké kompresní účinnosti, dále nižší hmotnost kompresoru v porovnání s radiálním kompresorem stejného hmotnostního průtoku.
Cílem výpočtu mnohostupňového osového (axiálního) kompresoru je stanovení středních parametrů proudu vzduchu v jednotlivých podzvukových stupních osového kompresoru LTKM a výpočet hlavních rozměrů stupně, včetně návrhu profilové mříže na středním průměru. Návrh rotorové lopatky je realizovaný formou výpočtu rychlostí a Machových čísel na vnitřním, středním a vnějším průměru.
Předkládaná semestrální práce se zabývá přibližným výpočtem prvního stupně devítistupňového osového (axiálního) kompresoru jednoproudového leteckého turbokompresorového motoru AL-7F-1. Semestrální práce je rozdělena celkem do pěti částí, přičemž v první části je popsán výpočet parametrů proudu vzduchu na středním průměru mnohastupňového osového kompresoru. Druhá část je věnována výpočtu hlavních rozměrů a parametrů proudu vzduchu v prvním stupni, ve třetí části je pak uveden návrh profilové mříže rotoru I. stupně. Čtvrtá část se zabývá návrhem lopatkování rotoru I. stupně osového kompresoru. V páté části je pak popsána změna parametrů proudu vzduchu a tvaru profilů po délce lopatek 1. stupně osového kompresoru.
Výpočet devítistupňového osového kompresoru je ve zprávě detailně popsán. V závěru práce je následně provedeno srovnání vypočtených parametrů osového kompresoru s reálnými parametry kompresoru dohledanými z ve zprávě uvedených zdrojů.