Vyjdeme-li ze stavu vědy a techniky konce devadesátých let minulého století, pak v podstatě intenzivní vývoj spalovacích motorů motorových vozidel a jeho urychlení do blízké budoucnosti je hledáním alternativních pohonů motorových vozidel a je dán jednak snahou o neustálé zvyšování jejich užitných hodnot, tedy výkonových, ekonomických a provozních parametrů, a pak, a to především, hledáním řešení ochrany přírody daném neustále se zpřísňujícími ekologickými předpisy.
Uvedený intenzivní vývoj spalovacích motorů a aplikace nových technologií bude znamenat do nedaleké budoucnosti roku 2008 drastické snížení jejich emisí, i přes značný vzestup počtu motorových vozidel, na pouhou čtvrtinu roku 1970. Toto snížení je legislativně motivováno přijímáním závazných exhalačních předpisů v Evropě nazývaných EURO 1 až EURO 5 co se současné doby týče. Podle druhů vozidel se zážehovými nebo vznětovými motory je to patrné z tabulek 1.1 až 1.3.
Abychom si uvědomili poměrnou velikost snížení základních složek exhalací, je na obr.1.1 jako příklad uveden časový průběh snížení HC, NOX a pevné částice Pm (Partikel mase) pro těžké nákladní automobily se vznětovými motory se základem roku 1987 v jednotlivých stupních v Evropské unii. Jak je patrné, pak na EURO 1, kdy se začaly předepisovat Pm, došlo ke snížení NOX o 55% a do doby nedaleké budoucnosti, kdy bude platit EURO 4, o dalších 22%. Podobně ke snížení HC došlo k EURU 1 o 68% a k jejich dalšímu na EURO 4 o dalších 17%. K velkému snížení Pm došlo v roce 1995 o 57% na EURO 2 a jejich další snížení na EURO 4 má být o 20%.