• spojením čtyř rovnic (2 rovnice TD a 2 M) vzniká řešitelná soustava, kterou lze s výhodou pro názornost zobrazit graficky
Z tohoto diagramu je např. zřejmé, že při poklesu otáček nM a při konstantní hodnotě x není možné dosáhnout stejné hodnoty pe bez nárůstu teploty TT1, vyvolané poklesem přebytku vzduchu λ . Přitom u vozidlových motorů se požaduje nárůst pe s poklesem otáček, což vede zpravidla k dalšímu omezení přebytku vzduchu, růstu tepelného namáhání a kouřivosti motoru.
Teoretické základy regulace přeplňování
-pro omezení nárůstu TT1 a poklesu λ při daném pe a snížených otáčkách nM je třeba dosáhnout nárůstu parametru x těmito způsoby: 1) Využitím přirozených charakteristik systému přeplňování: a) nárůst ηDise a ηTise (při poklesu ms a πD = konst), b) u impulsního provozu nárůst β, γ a pokles α (omezený rozsah použití). 2) Regulací průřezu turbíny ψT ⋅ STred (t.j. zmenšení hodnoty): a) natáčením lopatek v rozváděcí skříni turbíny (pracné), b) změnou šířky vstupního průřezu do oběžného kola, c) regulační klapka za vstupní dýzou v rozváděcí skříni turbíny, d) změnou počtu turbín a dmychadel (dvoustupňové přeplňování). 3) Změnou poměru mT/mD při Pej , přičemž průřez turbiny je dimenzován pro režim Mtmax: a) odpouštěním výfukových plynů (ztrátové), b) odpouštěním vzduchu za dmychadlem (ztrátové), c) odpouštění výfukových plynů přes turbinu činného výkonu (teor. bezztr.), d) škrcení plnicího vzduchu (v sání, výtlaku).