Registrace | Přihlásit

Přednášky: Regulace přeplňování

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
Teoretické základy regulace přeplňování

• spojením čtyř rovnic (2 rovnice TD a 2 M) vzniká řešitelná soustava, kterou lze s výhodou pro názornost zobrazit graficky

Z tohoto diagramu je např. zřejmé, že při poklesu otáček nM a při konstantní hodnotě x není možné dosáhnout stejné hodnoty pe bez nárůstu teploty TT1, vyvolané poklesem přebytku vzduchu λ . Přitom u vozidlových motorů se požaduje nárůst pe s poklesem otáček, což vede zpravidla k dalšímu omezení přebytku vzduchu, růstu tepelného namáhání a kouřivosti motoru.

Teoretické základy regulace přeplňování

-pro omezení nárůstu TT1 a poklesu λ při daném pe a snížených otáčkách nM je třeba dosáhnout nárůstu parametru x těmito způsoby:
1) Využitím přirozených charakteristik systému přeplňování:
a) nárůst ηDise a ηTise (při poklesu ms a πD = konst),
b) u impulsního provozu nárůst β, γ a pokles α (omezený rozsah použití).
2) Regulací průřezu turbíny ψT ⋅ STred (t.j. zmenšení hodnoty):
a) natáčením lopatek v rozváděcí skříni turbíny (pracné),
b) změnou šířky vstupního průřezu do oběžného kola,
c) regulační klapka za vstupní dýzou v rozváděcí skříni turbíny,
d) změnou počtu turbín a dmychadel (dvoustupňové přeplňování).
3) Změnou poměru mT/mD při Pej , přičemž průřez turbiny je dimenzován pro režim Mtmax:
a) odpouštěním výfukových plynů (ztrátové),
b) odpouštěním vzduchu za dmychadlem (ztrátové),
c) odpouštění výfukových plynů přes turbinu činného výkonu (teor. bezztr.),
d) škrcení plnicího vzduchu (v sání, výtlaku).
Hodnocení (0x):