Vývoj trhu v naší zemi byl, vlivem plánovaného hospodářství a republikové účasti v hospodářském paktu (RVHP), který násilným způsobem uskutečňoval dělbu práce, třídění strategických odvětví a oborů mezi členské země, zabržděn řádově o desetiletí. Rozpad tohoto mechanismu, který se stal přirozenou a nedílnou součástí velkých společenských a politických změn na přelomu osmdesátých a devadesátých let, společně s bouráním hranic a ekonomických bariér mezi jednotlivými zeměmi Evropy, vrhl všechny české podniky do reality volného trhu, založeném na pravidlech hospodářského soutěžení a konkurenčního boje.
S odstupem času je patrné, které podniky v této realitě obstály, a které ustrnuly, staly se konkurence neschopnými a s postupnou ztrátou svých tržních podílů přestaly existovat. České podniky, které se transformovaly do efektivních a dynamicky se rozvíjejících společností musí i přes dosažené úspěchy (a pochopitelně i neúspěchy) usilovat o neustálý rozvoj a inovace v oblasti výrobního sortimentu, vnitřní organizační struktury, kvality nabízených produktů a služeb a také pokračovat ve snaze proniknout na nové trhy a oslovovat nové segmenty zákazníků. Příčiny jejich úspěchů mnohou být různé, dovolujeme si však tvrdit, že jedním z nich byl zcela určitě marketing a správné pochopení toho, kdo jsou zákazníci, co chtějí, v jaké podobě a za jakých podmínek.
Marketing je všude kolem nás a hraje zásadní roli v našem životě, ať již jsme spotřebitelé, manažeři podniku, studenti či dokonce vše najednou. Využití marketingových znalostí může zlepšit náš život a ambice, protože marketing není jen důležitou podnikovou funkcí, ale může být “přepracován” i pro naše osobní potřeby, protože v tom či onom okamžiku našeho života může nastat situace, kdy budeme nuceni “dát na trh” sami sebe, abychom dosáhli našich cílů či si splnili naše ambice.
Je všeobecně uznávaným faktem, že každý může přispět k marketingovému úsilí podniku či organizace, není to pouze výsada marketingového oddělení. Proto vám v tomto textu ve stručné podobě prezentujeme základní marketingová východiska a nejčastěji používané nástroje a postupy. Teprve po jejich objasnění a pochopení lze totiž ve výuce pokračovat a dále rozvíjet, prohlubovat a zdokonalovat jak výchozí marketingové znalosti, tak také konkrétní praktické zkušenosti z navazujících problémových okruhů jako jsou marketingový výzkum, marketingová komunikace, marketing na zahraničních trzích (např. DSO ing. Aleny Klapalové, ESF MU Brno). Marketing není exaktní věda, natož zkostnatělé dogma, ale naopak velice živá, na podněty společenskoekonomických proměn reagující disciplína. Za uplynulých více jak sto let byly zavedeny a praxí nesčetněkrát prověřeny mnohé postupy a nástroje. Stejně tak se ustálily a vyjasnily určité základní pojmy, o nichž by jste měli vědět a hlavně z nich vycházet a opírat se o ně v každodenním praktickém životě ve vaší organizaci. K tomu by vás měly inspirovat i ilustrační příklady a taktéž úkoly za každou kapitolou. Jejich písemné vypracování se může stát podkladem k odhalení zcela konkrétních chyb a námětem ke zlepšení fungování vašich marketingových aktivit.