V základním jednosemestrovém kurzu nezbývá mnoho času na podrobnosti. Ekonomika je velmi složitý systém, jehož pochopení vyžaduje mnoho času. Kromě toho, složitost systému neumožňuje jeho jednoznačné, jednoduché popsání. Ekonomové, kteří jej popisují, jsou zatíženi svými předchozími životními (i ekonomickými) zkušenostmi a tímto prismatem systém popisují. Ekonomické situace se také v historii opakují (nezaměstnanost, období růstu a poklesu, inflace atd.). Jenže podmínky vzniku popisovaného ekonomického děje, nejsou nikdy zcela totožné. Na vývoj např. inflace působí tak velká řada výchozích parametrů, že není možno předpokládat, že by se všechny parametry mohly v rozdílném čase někdy zcela totožně zopakovat. Proto v historii vznikaly rozdílné názory na vznik a průběh ekonomických jevů - vznikaly různé ekonomické školy. Ty se od sebe liší jednak stupněm ekonomického poznání dosaženého v době vzniku dané ekonomické školy, tak i již dříve zmíněným úhlem pohledu ekonomů na základě jejich životních zkušeností a na základě různých paradigmat (souhrn výchozích předpokladů určité teorie).