- Konkurence není tržní stav, ale tržní proces - proces, ve kterém se prosazují nejlepší firmy a ve kterém se střetávají různé zájmy různých subjektů trhu. - Konkurence nezávisí na momentálním počtu firem na trhu, ale na otevřenosti trhu . → Je-li trh otevřený pro vstup nových firem, je to trh konkurenční - čím více jsou trhy regulovány, tím slabší je na nich konkurence, Je-li vstup na trh volný, konkurence si najde cestu a prosadí se - Konkurence na straně poptávky (jediný na straně poptávky - monopson) - Konkurence na straně nabídky - dokonalá a nedokonalá konkurence (jediný na straně nabídky - monopol)
Konkurence mezi nabídkou a poptávkou = konkurence napříč trhem · Střetávaní nabídky a poptávky na trhu · Výrobci chtějí prodávat draho, spotřebitelé chtějí kupovat levně - protichůdné zájmy.
Konkurence na straně poptávky · Odraz střetávání zájmů jednotlivých spotřebitelů vstupujících na trh. · Každý kupující chce nakoupit co nejvíce zboží co nejlevněji, třeba i na úkor ostatních spotřebitelů. · Význam konkurence na straně poptávky roste zejména v situaci, kdy poptávka převyšuje nabídku (na trhu je nedostatek zboží). Každý spotřebitel se snaž získat nedostatkové zboží → zvyšování ceny. · Pokud nabídka převyšuje poptávku, jsou spotřebitelé v prakticky bezkonkurenčním prostředí. · Pak konkurence mezi spotřebiteli, snaha každého z nich, aby právě on získal nedostatkové zboží, vede ke zvyšování cen · naopak když nabídka převyšuje poptávku, význam konkurence roste na straně nabídky ...