Resumé Obsahem práce je, pomocí analýzy a komparace bankovních produktů, představit veřejnosti
platební, spořící, úvěrové a investiční možnosti, které mají studenti středních a vysokých škol
v České Republice. Současně je poukázáno na některé omyly a nejasnosti spojené s nabídkou
finančních produktů pro studenty, stejně jako na novinky a trendy této oblasti. Na praktickém
příkladu jsou navrženy vhodné finanční produkty nebo jejich kombinace pro různé typy studentů.
Nakonec se čtenář seznámí s povědomím mladých studujících lidí o zvýhodněných nabídkách
finančních produktů, jež jejich sociální status nabízí. Práce může sloužit i jako jakýsi „Studentův
průvodce po finančním světě!“
ÚVOD V dnešní době je vlastnictví bankovního účtu tak běžné jako mít televizi. Lidé si zvykli, že
jejich peníze drží někdo jiný a naučili se důvěřovat odborníkům. Přesto se stále najde dost těch,
kteří své těžce vydělané úspory „zašívají do polštářů“. To platí zejména pro starší generaci lidí,
kterou postihl krach kampeliček na přelomu našeho tisíciletí. Dnes už však nejen tyto peněžní
záložny, ale zejména banky fungují relativně spolehlivě. Na dalších stránkách budu analyzovat
finanční situaci studenta v České Republice.
Nedávno jsem se zapojila, byť částečně, do pracovního procesu. Tato událost mě velmi
ovlivnila při volbě tématu bakalářské práce s názvem Analýza a komparace finančních produktů
pro studenty. Začala jsem řešit, u jaké banky si účet založím. Podnět mi daly i přednášky, které se
již několikrát uskutečnil na naší univerzitě. Na jejich základě jsem se dozvěděla o existenci kont
určených přímo pro studenty.
Na českém finančním trhu existuje mnoho bankovních domů, které si s nabídkami
studentských účtů navzájem konkurují. A čím jsou vlastně taková konta odlišná od běžných?
Rozdílů je celá řada. Nejvýraznější jsou zejména poplatky za jednotlivé operace. Jednou z výhod
studentských účtů je u většiny bank vyšší úrok z vkladů, dále pak možnost kontokorentu, vedení
účtu zdarma, obvykle se neúčtuje ani poplatek za výpis z účtu a zdarma je také vydání i vedení
platební karty.
V bakalářské práci se budu snažit srovnat produkty nabízené studentům.
Nepůjde jen o běžné
účty, ale například také o studentské půjčky. Pokusím se z velkého množství poskytovatelů
sestavit přehled, kde potencionální klient snadno vyhledá, jaký bankovní produkt pro něj bude
nejvýhodnější podle jeho přání, možností a potřeb.
Současně bych ve své práci chtěla poukázat na to, že „není všechno zlato, co se třpytí‘. Jakkoli
jsou totiž reklamy na jednotlivé bankovní produkty zajímavé a proti konkurenci výhodné až
šokující, není dobré se nechat strhnout.
Při podrobném prostudování všech podmínek a poplatků
nakonec můžete přijít na to, že „nejlepší“ nabídka některé z bank až zase tak lákavá není. Avšak
nelze opomenout skutečnost, že zřizování kont samotnými studenty se v Čechách stává velkým
trendem. „Přes fakt, že bankovní domy na nich příliš nevydělají, představují pro ně studenti
důležitý klientský segment. Pokud si totiž vyberou banku už při studiu a uzavřou u ní běžný účet,