Historie programu (u nás od r.1994) - vznikl v USA, byl vypracován jako program PV, který využil bohatých evropských tradic a propojil je s teoriemi a praktickými postupy Head Start v USA. - je zaštítěn mezinárodní organizací ISSA (Internacionál Step by Step Association) - je naplňována podle podmínek, kulturních potřeb, zvyků a tradic jednotlivých zemí
Východiska programu – umožnit dětem výchovu a vzdělávání založenou na demokratických a humanistických principech - projevuje se individualizací, tématickým plánováním, kooperativním učením - spolupráce s rodiči (rodičovská místnost, půjčovna hraček a knih, tvorba individuálních plánů, zapojení ve třídě nebo při přípravě akcí pro děti apod.) - vybavená centra aktivit (označená obrázkem, obměňujeme)
Individualizace předšk.vzdělávání podle B.Wolfové 1. rozdíly mezi dětmi –individuální přístup 2. prostředí třídy – centra, dostatek činností, stálá místa 3. záznamy o jednotlivých dětech 4. podpora dospělých - individuálně 5. práce podle programu ZS – různé velikosti a druhy pomůcek, doplňujeme a obměňujeme 6. zapojení rodičů do uspokojování potřeb dětí 7. využití pomoci dospělých ke zvýšení míry individualizace