1)Socializace-celoživotní proces,jedinec si osvojuje specif.lid.formy chování a jednání,začleňuje se do společnosti. enkulturace=socializace,osvojení si kultury dané společnosti, jejím důležitým faktorem je školní edukace výchova-proces záměrného cílevědomého působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn ve vývoji, projevuje se všestranným formováním osobnosti a má adaptační,anticipační a permanentní charakter. vzdělávání-osvojování si vědomostí, dovedností a návyků, postojů, hodnot a norem, je součástí socializace. 2)FAKTORY ovlivňující rozvoj člověka funkcionální(nemůže ovlivnit)-internacionální(může ovlivnit) vnější,funkc.- prostředí: přírodní, kulturní, společenské, tradice vněj.intenac.-celoživotní vzdělávání a výchova: péče, učení,výchova,vzdělávání vnitřní,funkcion.-vývojové předpoklady: dědičnost,zvláštnosti věku,sociální pozice vnitř.intenac.-sebevytvářecí aktivita, sebevzdělávání, sebevýchova, autoregulace 3)PROSTŘEDÍ školy Mikroprostředí: osvětlení, hlučnost, teplota, kvalita vody a ovzduší; Věcné prostředí; sociální prostředí-nezbytné vazby, lidí a lidské aktivity,vztah rodiny, společnost a instituce,vrstevníci,party… 4) SPECIFIKA předškolního vzdělávání je potřeba přizpůsobit potřebám dětí předškolního věku: vývojovým,kognitivním, sociálním,emocionálním. CÍLE předškolního vzdělávání: rozvojový - rozvíjení dítěte a jeho schopností hodnotový – osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost postojový – schopnost projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí OBSAH: 1. Dítě a jeho tělo – biologická oblast 2. Dítě a jeho psychika – psychologická oblast 3. Dítě a ten druhý – inerpersonílní oblast 4. Dítě a společnost – sociálně-kulturní oblast 5. Dítě a svět – environmentální oblast