Úvod do managementu 1) Pojem managementu 2) Postavení manažera v organizaci 3) Prostředí managementu 4) Management a podnikání
Manažer – tento pojem se používá v produktivní sféře. Manažer je teoreticky schopen vykonávat svou funkci ve všech odvětvích (jde o vedení lidí, není nutné aby přesně znal veškeré podrobnosti jejich činnosti) X vedoucí pracovník (např. vedoucí dílny – mistr).
F.W. Taylor – základy „scientific managementu“ empirický + vědecký přístup (zkušenosti)+ (exaktnost)
(ad Postavení manažera v organizaci) Tři skupiny lidí v podniku: Zaměstnanci Vlastníci Manažeři – zastupují vlastníky v řídících funkcích
Manažeři stojí mezi vlastníky a zaměstnanci vlastníci požadují – maximální výkon, minimální náklady zaměstnanci požadují – minimální výkon, maximální mzdy manažer musí najít kompromis, udržet rovnováhu mezi zájmy vlastníků a zaměstnanců, jinak je jeho funkce ohrožena.
Management a podnikání - organizace - podnikatelské - neziskové - podnikatel – definice – viz obch. zák., učebnice Možnosti použití zisku (alokátory) – alokace disponibilních zdrojů: 1) použít pro vlastní spotřebu 2) použít na investice v podniku (rozvoj podniku)
hobbyista – drží se při zemi, nízký efekt, nízké riziko (malý podnikatel-dělá to pro potěšení) manažer – snaží se o maximalizaci efektu při minimálním riziku,přenáší riziko na vlastníka pravý podnikatel – nebojí se rizika, když to vynese velký zisk misionář – špatný, rozdal by se-ale přitom nemá z čeho (sociální zázemí pro zaměstnance atp)
Základem managementu je tzv. metoda 4E Efectiveness (účelnost) Efficiency (účinnost) Economy (hospodárnost) Equity (rovnost, odpovědnost)