1. motivace intrinsická = baví mě to,motivace extrinsická = jiné; sedím s někým, peníze apod. úspěch činnosti je efektivnější s intrinsickou motivací. 2. potřeba výkonu = osobnostně příznačná, relativně stálá tendence člověka dosahovat co nejlepšího výkonu. Rozhodující je, jaký je motivační profil člověka - převaha tendence dosáhnout úspěchu x tendence vyhnout se neúspěchu. výkonová motivace =potřeba úspěchu/potřeba vyhnout se neúspěchu 3. vnější pobídky – stimulu -a) aktuální psychický stav ovlivňovaného jedince,b) uplatnění formy a přístupů subjektu stimulace,c) motivační profil,d) míra kvality poznání druhého člověka 4. technokratické konc říz -jediným zájmem člověka je peněžní odměna (nebo jiné materiální výhody) za práci,systém nepřetržitých kontrol,rychlá zpětná vazba informující pracovníky o chybách,trestání chyb z nepozornosti,motivace formou "cukr a bič" 5. paternalistické kon říz-rodinný model struktury organizace,centralizovaná moc v rukou jednoho člověka, který rozhoduje za pracovníky a pohlíží na ně jako na "nesamostatné děti" 6. školy lidských vztahů (sociocentrické kř),systém motivace vychází z teorie sounáležitosti - potřeba sounáležitosti a uznání,důraz na mezilidské vztahy na pracovišti - jejich intenzitu a kvalitu,nepřímá motivace - úsilí vytvořit příznivé sociální klima,na pracovníky působí mnohonásobná síla skupina, nikoli jen síla autority jednoho vedoucího 7. identifikace pracovníka s podnikem - přijetí cílů podniku - cíle podniku jsou chápány jako cíle vlastní - nedochází k rozporu,pracovní výkon je tak dlouhodobě vysoký,pracovník je odpovědný, tvořivý, vstřícný 8. identifikace člověka s prací a profesí- identifikace člověka s prací = člověk přijal práci jako nedílnou součást svého života,identifikace člověka s profesí = člověk svoji profesi považuje za součást své osobní charakteristiky 9. pracovní spokojenost prac - úspěch v práci;uznání;charakter vykonávané práce; možnost postupu 10. metodické postupy zjišťování míry pracovní spok - dotazování – osobní,písemné; pozorování reakcí pracovníků ve standardních situacích;řízený rozhovor 11. skut prac nespokojenost - personální a sociální politika organizace;uplatňování kontroly v řídící činnosti (dozor);plat;mezilidské vztahy;pracovní podmínky 12. metodických postup poznávání prac mot - pozorování- nesystematické pozorování - přirozená součást práce managera, který průběžně sleduje výkony svých zaměstnanců - sleduje reakce na:stimuly;dění ve skupině;jiné vlivy - systematické pozorování-lze užívat v případech, kdy měníme jenom jedno izolovanou podmínku ve stimulaci zaměstnanců-snaha o co nejobjektivnější zaznamenávání chování člověka-je důkladně připravené 16.prvotní stimulační prostředek-hmotná odměna (mzda, plat, prémie, služební auto, telefon, zaměstnanecké akcie, slevy, pojištění apod.) může mít peněžní i nepeněžní charakter,má subjektivní hodnotu - hlouběji oslovují (stimulují) pracovníky;v pracovníkovi se upevňuje pocit sounáležitosti, ze kterého časem vyrůstá identifikace s cíli podniku a s podnikem všeobecně 17. motivační účinnosti mzdy-přímý vztah hmotné odměny k výkonu;obdržení odměny co nejdříve po dokončení úkolu;pracovník má jasnou vazbu mezi úsilím a odměnou;stanovena jasná pravidla, kdy si pracovník odměnu zaslouží;spravedlnost v rozdělování v prac. skupině 18. prvky v prac čin stimulační charakter-stimulační aspekt vlastní činnosti není účinný pro všechny pracovníky stejně!tvořivé myšlení;samostatnost, autonomie;samostatnost, autonomie;hrdost na práci;prestiž;sebekontrola;péče o druhé lidi;jistota a perspektiva;koncepční myšlení;systematické myšlení;hrdost na vlastní schopnosti seberozvoj;moc; péče o přírodu 19. přitažlivost týmové práce tým se utváří na principu dobrovolnosti - ustanovuje se k určitým úkolům;partnerství všech členů;dobrovolná dělba práce;přizpůsobení řešení úkolu tomu, co vyhovuje řešitelům na podnikovým předpisům;volnější dodržování pracovní doby; osvobození od běžné administrativy 21. přístupy k pozitivně ovlivňovat tvořivost v přístupu k práci- formulování cílů - formální i neformální cestou;nejen vyřešení, ale i postupné kroky, nápady, náměty, které vedou k řešení, i neúspěšné pokusy musí mít pozitivní odezvu (- tvůrčí atmosféra v podniku);stimuly - informace, hmotné odměny, společenské uznání, neformální pozitivní hodnocen 22. základní smysl uplatňování stimulů- stimulace jako celek slouží k tomu, aby ovlivnila motivaci, ochotu identifikovat se s cíli podniku;účinnost stimulace závisí na tom, zda je adresována přiměřeně ke svému příjemci 23. motivační program podniku= soubor nejrůznějších opatření, jejichž cílem je posílení pracovní motivace pracovníků- sjednocuje jednotlivé subsystémy práce s lidmi;musí vycházet z konkrétní situace a patřit konkrétnímu podniku v čase;Význam:- přispívá k hospodářské prosperitě podniku;...