V samém úvodu své práce bych chtěla vysvětlit, co reklama je a jakou roli v ní hraje psychologie . Slovo reklama vzniklo z latinského „reklamare“ – znovu křičeti, což odpovídalo dobové „obchodní komunikaci“. Z psychologického hlediska jde o určitou formu komunikace s komerčním záměrem. Psychologie se uplatňovala v reklamě již na začátku 20. století. I když neexistovala komplexní koncepce propagačního působení na psychiku člověka, uskutečnila se řada výzkumů, které analyzovaly jednotlivé psychické jevy, související s účinky reklamy. Zjistilo se, že člověk reaguje ve svém chování na vnější pobídky. Podle definice schválené v roce 1995 Parlamentem ČR se reklamou rozumí přesvědčovací proces, kterým jsou hledáni uživatelé zboží, služeb nebo myšlenek prostřednictvím komunikačních médií. Dále bychom mohli říci, že reklama je soubor stimulačních prostředků, s jejichž pomocí se snažíme ovlivňovat motivaci člověka. Reklama je považována za účinnou, když v paměti příjemce, po vystavení jejímu působení, zanechá pozitivní emocionální stopu nebo způsobí změnu postoje v požadovaném směru. Využívána je především z marketingových důvodů, pro zlepšení prodeje určitého druhu výrobků nebo služeb. V posledních letech se však setkáváme čím dál tím častěji i se sociální reklamou.
Sociální reklama
Tento druh reklamy je zaměřen na podporu pozitivního sociálního cítění lidí. Shledat se s ní můžeme v různé podobě s různým záměrem. V dnešním chaotickém a uspěchaném světě zaujímá své významné místo. Ve většině případů nutí lidi zamyslet se nad sebou, nad svým životem a prostředím, ve kterém žijí. V posledních desetiletích se objevuje stále více civilizačních chorob a sociální reklama se snaží nás před nimi varovat. Ukazuje nám, jak se chránit nebo jak můžeme pomoci jiným, které už nějaká nemoc postihla. Po otevření státních hranic k nám přišlo a stále přichází spousta jedinců i celé skupiny lidí různých ras a národností. I s tím se nám snaží sociální reklama pomoci. Učí nás jak tyto lidi mezi sebe přijmout, jak s nimi žít a tolerovat jejich odlišnosti .