Změny v oblasti podnikových IS jsou realizovány formou projektů. Pojem projekt je spojován s rozsáhlým, inženýrským dílem, nejčastěji v oblasti stavebnictví. Příkladem může být nový úsek dálnice, nová trasa metra či atomová elektrárna. Projekt ale nemusí být jen technické povahy. Projekty fungují i při natáčení filmů nebo při realizaci muzikálů. Projektový přístup lze využít obecně při mnoha příležitostech v každodenním životě. Základy projektového managementu se datují do období 2. světové války v USA a anglické slovo „project“ označuje proces plánování a řízení rozsáhlých operací. Projekt je definován jako neopakující se, jednou realizované naplnění finančních a technických cílů. Projekt má stanoven termín zahájení a ukončení, strategii postupu dosažení cíle a přiřazené finanční a další zdroje. Mezi hlavní problémy projektů patří zejména: opožďování a nedodržování dohodnutých termínů nedodržování deklarované kvality překračování plánovaných nákladů.
1.2 Specifika IS/IT projektů
- zasahují do strategie podniku či celých aliancí - přinášejí do podniku výrazný inovační potenciál s velmi krátkým inovačním cyklem změn - postihují celou organizaci podniku - formují nové výrobky a služby, nové kanály pro řízení vztahů se zákazníky či s dodavateli - jsou závislé na předcházejících zkušenostech uživatelů a konzultantů - často probíhají současně s dalšími projekty v podniku (např. s projekty certifikace ISO 9000, inovace výrobních technologií apod.) Projekty IS/IT mají na rozdíl od projektů ve stavebnictví vedle hmotné stránky (např.: instalovaný hardware nebo počítačová síť) i podstatnou stránku nehmotnou, která spočívá v naplnění podnikové softwarové aplikace příslušnými daty, ve vytvoření potřebných číselníků, v nastavení důležitých parametrů, školení uživatelů a úpravě organizací.