vznik obchodu - souvisí s dělbou práce - výměna naturálních výsledků vlastní práce –› vznik potřeby prostředníka ekonomických transakcí význam obchodu - podle transakcionální teorie radikálně snižuje počet vzájemných vazeb hospodářských partnerů funkce obchodu: *přeměna výrobního sortimentu na sortiment obchodní *překonání rozdílů mezi místem výroby a místem prodeje *překonání rozdílů mezi časem výroby a časem nákupu *zajišťování množství a kvality prodávaného zboží *iniciativní ovlivňování výroby *zajišťování racionálních zásobovacích cest *zajištění včasné úhrady dodavatelům retailing - soubor moderních forem a metod maloobchodu spotřebním zbožím, včetně všech návazných činností vznik retailingu - souvisí s růstem obchodních firem, změnami spotřebních zvyklostí, koncentrací obchodních činností, nárůstem síly odběratele - maloobchod postupně získává kontrolu nad distribučními procesy, chápe se celého logistického zázemí a vybavuje se informačními systémy vývojové trendy retailingu: *tržní dominance - růst velikosti obchodních firem, spojení MO, VO, skladů a dopravy do velkých komplexů *internacionalizace - v sortimentu i v požadavcích zákazníků *diverzifikace - zaměření firem na určený druh činnosti (sortiment, cenová úroveň, cílový segment, doplňkové služby)
2, HLAVNÍ PROVOZNÍ TYPY MALOOBCHODU A VELKOOBCHODU
maloobchod - nákup od velkoobchodu nebo od výrobce a jeho prodej bez dalšího zpracování konečnému spotřebiteli - tvoří prodejní sortiment - vhodné seskupení zboží, zajišťuje jeho prodej a zprostředkovává tržní informace dodavatelům provozní typy MO: *obchodní domy - univerzální i specializované *supermarkety *specializované prodejny odborné *superrety *úzce specializované prodejny *hypermarkety *smíšené prodejny *odborné velkoprodejny *ambulantní prodejny *diskontní prodejny *zásilkový obchod druhy MO činností: *MO v síti prodejen - většinový rozsah MO činností, cca 90% tržeb - dělení na potravinářství a nepotravinářství, specializovaný a nespecializovaný maloobchod - zvláštní forma - stánkový prodej *MO mimo síť prodejen - prodej z automatů - doplňkový prodej, cca 1,5% - přímý prodej - osobní docházení za zákazníkem - přímý marketing - zásilkový obchod, telefonický prodej, elektronický prodej druhy VO činností: *dodávkový (skladový) velkoobchod - většinou s vlastní autodopravou *agenturní (traťový) velkoobchod - nezajišťuje fyzický pohyb zboží přes vlastní sklad, ale organizuje dodávky z výroby do MO nebo jiným VO firmám *samoobslužný velkoobchod (C+C) - menší odběry vlastní dopravou zákazníka, možnost impulzívního nákupu, okamžité platby *regálový velkoobchod - maloobchodník prodává na riziko velkoobchodníka ve vyhrazené části prodejny jeho sortiment (většinou nepotraviny) *prodejní sklady (demigrosisté)současný prodej pro obchodníky i pro konečného spotřebitele (paliva, stavební materiály apod.)