Registrace | Přihlásit

Studijní materiál: Obchodní podnikání

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy Náhledy
1, VÝZNAM OBCHODU, POJETÍ RETAILINGU

vznik obchodu - souvisí s dělbou práce - výměna naturálních výsledků vlastní práce –› vznik potřeby prostředníka ekonomických transakcí
význam obchodu - podle transakcionální teorie radikálně snižuje počet vzájemných vazeb hospodářských partnerů
funkce obchodu: *přeměna výrobního sortimentu na sortiment obchodní
*překonání rozdílů mezi místem výroby a místem prodeje
*překonání rozdílů mezi časem výroby a časem nákupu
*zajišťování množství a kvality prodávaného zboží
*iniciativní ovlivňování výroby
*zajišťování racionálních zásobovacích cest
*zajištění včasné úhrady dodavatelům
retailing - soubor moderních forem a metod maloobchodu spotřebním zbožím, včetně všech návazných činností
vznik retailingu - souvisí s růstem obchodních firem, změnami spotřebních zvyklostí, koncentrací obchodních činností, nárůstem síly odběratele
- maloobchod postupně získává kontrolu nad distribučními procesy, chápe se celého logistického zázemí a vybavuje se informačními systémy
vývojové trendy retailingu:
*tržní dominance - růst velikosti obchodních firem, spojení MO, VO, skladů a dopravy do velkých komplexů
*internacionalizace - v sortimentu i v požadavcích zákazníků
*diverzifikace - zaměření firem na určený druh činnosti (sortiment, cenová úroveň, cílový segment, doplňkové služby)


2, HLAVNÍ PROVOZNÍ TYPY MALOOBCHODU A VELKOOBCHODU

maloobchod - nákup od velkoobchodu nebo od výrobce a jeho prodej bez dalšího zpracování konečnému spotřebiteli
- tvoří prodejní sortiment - vhodné seskupení zboží, zajišťuje jeho prodej a zprostředkovává tržní informace dodavatelům
provozní typy MO: *obchodní domy - univerzální i specializované *supermarkety
*specializované prodejny odborné *superrety
*úzce specializované prodejny *hypermarkety
*smíšené prodejny *odborné velkoprodejny
*ambulantní prodejny *diskontní prodejny
*zásilkový obchod
druhy MO činností:
*MO v síti prodejen - většinový rozsah MO činností, cca 90% tržeb
- dělení na potravinářství a nepotravinářství, specializovaný a nespecializovaný maloobchod
- zvláštní forma - stánkový prodej
*MO mimo síť prodejen - prodej z automatů - doplňkový prodej, cca 1,5%
- přímý prodej - osobní docházení za zákazníkem
- přímý marketing - zásilkový obchod, telefonický prodej, elektronický prodej
druhy VO činností:
*dodávkový (skladový) velkoobchod - většinou s vlastní autodopravou
*agenturní (traťový) velkoobchod - nezajišťuje fyzický pohyb zboží přes vlastní sklad, ale organizuje dodávky z výroby do MO nebo jiným VO firmám
*samoobslužný velkoobchod (C+C) - menší odběry vlastní dopravou zákazníka, možnost impulzívního nákupu, okamžité platby
*regálový velkoobchod - maloobchodník prodává na riziko velkoobchodníka ve vyhrazené části prodejny jeho sortiment (většinou nepotraviny)
*prodejní sklady (demigrosisté)současný prodej pro obchodníky i pro konečného spotřebitele (paliva, stavební materiály apod.)
Hodnocení (0x):