definice je obtížná, protože marketing je integrovaný komplex mnoha činností cílem je realizace obchodních aktivit podniku podmínky realizace: existují subjekty s neuspokojenými potřebami (prodat, koupit) subjekty si přejí a jsou schopny potřeby uspokojit mezi subjekty existuje komunikační kanál existuje směnitelná hodnota potřeba - pociťovaný nedostatek něčeho; objektivní stav požadavek - pociťovaná potřeba; subjektivní stav poptávka - část potřeb realizovaných prostřednictvím směny aktuální poptávka - na trhu latentní poptávka - by se projevila při změně podmínek na trhu (snížení cen) nabídka - dodavatelské zdroje určené na uspokojení poptávky na trhu trh - místní a časový střet nabídky s poptávkou směna - proces změny majitele u zboží; jednotlivá instance směny = transakce transfer - jednostranný převod zboží, bez hmotného protiproudu úkol marketingu při práci s poptávkou a nabídkou = koordinace poptávky s nabídkou, převod latentní poptávky na aktuální
koncepce v marketingu marketingová koncepce - princip uspokojování poptávky na trhu skrze: zaměření na cílové trhy, orientace na zákazníka, koordinace všech funkcí marketingu, dosahování vytyčených cílů podniku starší: výrobní koncepce - založená na nedostatku výrobků, "výrobek se prodává sám", zákazníci vyhledávají výrobek sami prodejní koncepce - nadbytek výroby nad prodejem, cílem je prodat to co se vyrobí a ne vyrobit, to co se prodá, dnes aplikována u tzv. nehledaného zboží (např. náhrobky), agresivní způsob prodeje výrobková koncepce - zaměření se na kvalitu výrobku, která se pokládá za jediný klíč k úspěchu na trhu sociální koncepce - uspokojování potřeb zákazníků bez špatných vlivů na společnost (např. ekologická výroba) makromarketing - se zabývá širšími otázkami fungování trhu mikromarketing - aplikace marketingu na jednotlivé subjekty
marketingové řízení plánování realizace kontrola plánování analýza situace stanovení cílů maximalizace zisku, tržeb, objemu prodeje, tržního podílu, přežití, sociální zodpovědnost tvorba plánu / programu realizace = převedení marketingových programů do akcí seznámení všech s plány, stanovení odpovědností, stanovení úkolů, realizátoři docílí realizací osobního prospěchu, existuje otevřená komunikace kontrola
marketingové prostředí mikroprostředí = podnik a subjekty se kterými je v kontaktu podnik, zákazníci, dodavatelé, marketingoví prostředníci (distributoři, dopravci, banky ...), konkurence typy konkurence komoditní konkurence homogenní mezi dodavateli totožných výrobků heterogenní mezi dodavateli různých, ale zastupitelných výrobků substituční konkurence mezi dodavateli zboží ze různých odvětví, ale s stejným zákazníkem (soupeření o jeho peněžní zdroje) makroprostředí = širší okolí / prostředí ve kterém je umístěno mikroprostředí ekonomické, technické, demografické, kulturní, přírodní faktory