KAPITOLY Z PSYCHOLOGIE PEDAGOGICKÉ A SOCIÁLNÍ METODY PSYCHOLOGICKÉ A PEDAGOGICKÉ Jsou identické s ostatními metodami pedagogických disciplín. Dělíme 1) Netestové 2) Testové Základem je, že musí být konstruována nezávisle na vůli testovaného a neprůhledné. (v časopisech toto kritérium testy nesplňují). Zařazujeme a) Rohrschach test (inkoustové skvrny) Předpokládá, že tázaný odpovídá dle 10 tabulí, které má před sebou, na nich jsou symetricky umístěny skvrny (5 barevných, 5 černobílých). Úkolem je vypovídat, jaké asociace skvrny vyvolávají. Tamto metoda je náročná, že návod na hodnocení má 800 stran, vyhodnocení trvá 5 hodiny, o 150 případech si může psycholog říci, vyhodnocují spolehlivě. Raven, Wechler, Eysenck – nejvýznamnější autoři. Tuto metodu lze analogicky zjednodušit (dokončení povídky, pohádky, popsat fotografii, soubor karet – výběr dle sympatie, popsat strom života, kresba – výběr barev – problémem je černá, červené, fialová, asociativní slova – 30-50 slov, seřazení barev dle vztahu, atd. b) Testy Didaktické – úroveň vědomostí, dovedností za určité období. Výkonové – zjišťujeme jen 1 schopnost (př. test paměti, způsob myšlení, atd). Výkon v jedné oblasti. METODY EXPLORAČNÍ
1) Pozorování Nejstarší metoda. Při dobrém vedení je i nejspolehlivější. Reliabilita (spolehlivost) je vysoká. Zaměřeno na přímé zjišťování faktů, opakované a záměrné vnímání pozorovaného objektu. Probíhá tady a teď. Je omezeno časem a prostorem. Podmínky Předem naplánované, cílené (co, kdy, kde, jak, proč). Systematické – nedělat úsudek z jednorázového vyšetření. V jednotlivých pozorování si vedeme zápis, na závěr sepsat protokol. Může jej provádět zkušený pozorovatel, empatický a z kvalitními komunikačními dovednostmi. Typy pozorování Introspeckce Extraspekce Individuální Skupinové Otevřené Skryté (projekční zrcadlo) Přímé Nepřímé – použití techniky (nahrání na video, kazetu, pak pozorujeme) Celkové – celé školní klima Dílčí – motivace při vyučování hodině Krátkodobé Dlouhodobé – kooperace dětí s handicapovaným spolužákem