I. Úvod V dnešní technické době je stále mnoho dětí, které každé ráno chodí do školy plné strachu z ústrků, posměchu, ponižování, nadávek, pomluv, fyzického násilí a mnoho dalších negativních projevů. Pro rodiče hledají výmluvy, které by měly vysvětlit jejich starch či problémy spojené s pobytem ve škole. Šikana a projevy s ní spojené jsou často skryté. Je těžké tento způsob chování včas objevit a pracovat na jeho nápravě. Nezáleží jen na pedagogovi, ale i na všech, koho se problém týká, aby byla šikana ze zařízení zcela odstraněna.
II. Teorie šikany
2.1 Definice šikany Pojem šikana je odvozen z francouzského slova chicane, které je ve slovníku vysvětlováno jako zlomyslné obtěžování, týrání, sužování, pronásledování, byrokratické lpění na liteře předpisů, atd. U nás byl pojem poprvé užitý od psychiatra Petra Příhody, před listopadem 1989, jako chování existující v socialistické armádě (nováčci se museli podřizovat příkazům, trestům a vydírání starších kolegů). Dnes je problém šikany zařazován hlavně mezi školní děti a mládež. Existuje několik vysvětlení 1) Dle britských vědců je šikana definována „ Šikanování říkáme tomu, když jedno dítě nebo skupina dětí říká jinému ošklivé, nepříjemné věci, bije je, kope, vyhrožuje mu, zamyká do místnosti a podobně. Tyto incidenty se mohou často opakovat a pro šikanované dítě je 1 obtížné aby se samo ubránilo. Jako šikanování mohou být označeny také opakované posměšky nebo ošklivé poznámky o rodině. Jako šikanování však obvykle neoznačujeme občasnou rvačku nebo hádku přibližně stejně fyzicky vybavených soupeřů.“ (1). 2) „Za šikanu považujeme záměrné a nevyprokované užití síly jedním dítětem nebo jejich skupinou s cílem opakovaně způsobit bolest, poškození nebo tíseň jinému dítěti.“ (2). 3) Šikanu můžeme chápat jako zvláštní formu násilí. Oběť je často slabší a bezbranná.