V dnešní společnosti je typické, že každý podnik se snaží být ten nejlepší. Snaží se maximalizovat svoji tržní hodnotu a získat určitou konkurenční výhodu. Prostředek, jak tohoto dosáhnout, je nejen rychlá reakce na přání zákazníka, ale v neposlední i kvalita. Je samozřejmostí, že současné podnikatelské prostředí žije jakostí a každý podnik má certifikát, případně se jej snaží získat. Je to jakási jejich vizitka, image společnosti, něco na čem si budují svoje dobré jméno. Také je to součást úsilí o sjednocení evropského trhu dá se říci, že žijeme v jakémsi období „globálního přístupu k certifikaci a zkoušení“. Společnosti tedy usilují o certifikaci systémů jakosti. A o tom, jak získat certifikát systému jakosti, co všechno tomu předchází, jaké jsou výhody jeho držení, pojednává tato práce.
1. Systém jakosti a jeho certifikace
Systém jakosti v podniku představuje určitá pravidla a normy, kterých se zaměstnanci i vedení společnosti drží a jež reflektuje jejich chování. Systém jakosti vlastně zasahuje do celého cyklu RVP a ovlivňuje podnikovou kulturu při vytváření hodnot pro zákazníka. Jednoduše se dá říci, že systémy ovlivňují řízení (management) jakosti v podniku. 1.1 Certifikace systému managementu jakosti Základem certifikace systému managementu jakosti je prověření (též audit) souladu systému jakosti s normou (např. s ČSN EN ISO 9001:2001, která je ekvivalentem mezinárodní normy ISO 9000:2000). Pokud jsou splněny všechny kladené požadavky, certifikační společnost toto potvrdí vystavením certifikátu na systém managementu jakosti.