Cílem mé seminární práce je zamyslet se nad problematikou demarketingu. Ve své seminární práci uvedu několik teoretických poznatků o demarketingu a zmíním konkrétní příklady využití této metody v praxi a to na problematice v oblasti cestovního ruchu.
1 Vymezení pojmu „demarketing“
Demarketing je marketing zaměřený na snížení poptávky po produktu, protože poptávka po něm je větší než nabídka. Jedná se o odrazení poptávky. Někdy je třeba odrazovat selektivně, někdy celkově. Cílem demarketingu není však dosáhnout nulové poptávky, ale pouze ji zredukovat nebo usměrnit, a to i z hlediska jejího časového průběhu.
Budeme-li však definovat pojem demarketing jen jako nástroj snižující poptávku, mohli bychom se mýlit a zaměňovat ho s proti působícím marketingem. Úkol demarketingu a proti působícího marketingu je stejný – snížení poptávky. Avšak demarketing není spojen s negativním jevem (jako je snížení poptávky po drogách). Naproti tomu proti působící marketing je spojen s negativním jevem.
2 Nástroje demarketingu
Mimořádná poptávka může být spojena také s trvale vysokou popularitou některých výrobků nebo služeb.
Existují různé cesty snižování poptávky: - zvýšení ceny výrobků nebo služeb, - utlumení propagace, - snížení nabídky v těch částech trhu, které jsou méně ziskové, nebo které produkt tolik nepotřebují, - vyřazení dalších metod stimulace prodeje, - zrušení spotřebního úvěru (pro udržení dobrého jména firmy), což má z následek rychlý nástup konkurence.