- je třeba nastudovat odbornou literaturu z mnoha různých oborů - 3 stupně výzkumu 1. teoretické zvládnutí látky do detailů – prameny různorodé povahy. Je potřeba jazyková vybavenost, ochota jít do jiných pramenů než běžných knih 2. analýzajednotlivých vývojových forem > prvním rizikem je hledání tradice, kterou máme zafixovanou z tradice starších výzkumů. To, co bylo, mi to pomáhá pochopit, ale teď je to jiné, nové. Nesmí mě to ovlivnit. 3. prozkoumání vnitřních souvislostí – určení jednoty jednotlivých zkoumaných jevů – jednota mezi tím, co jsme si načetli a tím, co venku vidíme Teprve po teoretické průpravě je možné přistoupit ke konkrétnímu kvalitativnímu terennímu výzkumu, který je založen na zkoumání člověka nebo lidí. - nástroje k pozorování: oči a sluch, nástroj jsme my sami, a to proto, že bychom měli proniknout a splynout se zkoumanou komunitou. Co chci znát, co je cíl, co je objekt > nutné si to ujasnit, přesně stanovit. - je třeba si uvědomit, že každá sociální skupina, která se liší od té mé, je objektem mého pozorování - i v té societě si musím určit, co tam chci zkoumat, v jakých rolích apod. - naším úkolem je proniknout do vybrané skupiny lidí a shromáždit co nejvíce obecných i specifických faktů. Shromáždit pozorováním všechna fakta ještě neznamená poznat danou společnost > data musí být správně pochopena a pak interpretována. To je věčný problém etnologie > problém finální interpretace. - dalším problémem je to, že lidé mají tendenci být subjektivní a tendenční (za dob komunismu > vše je to pověra). -dešifrace fakt > dvě stejná fakta mohou mít pro dva lidi úplně odlišnou výpovědní hodnotu. To závisí na jejich osobních morálních hodnotách, zkušenostech a vnitřním intimním duchovním životě. - každý jev má své doprovodné (/konotační) pole, které by se mělo prozkoumat společně s tímto objektem výzkumu. Tato znalost je zásadní a velmi důležitá. -znalost mentální energie, která danou skupinu zásobuje, co utváří jejich hodnoty apod. -dalším kritickým bodem je jistá neschopnost vidět v určitých faktech něco důležitého. - pojmy svaté ticho, spirituální radost – Tatarka - při terénním výzkumu si musíme uvědomit, že neexistuje chování, které není sociální > pozorujme akce lidí uvnitř skupiny. Přitom si musíme uvědomit, že sociální svět námi pozorované skupiny je světem společných představ a tradic, které se zpětně odrážejí a ovlivňují chování celé skupiny = mentální energie.