Motto: “Vzdělání není něčím na způsob vody, kterou můžeš přenášet kbelíkem a nalévat do utěsněné cisterny. Vzdělání je na způsob ohně, který když se jednou zapálí, tak už se sám živí a obnovuje.” (pravděpodobná Goethova parafráze na řeckého filosofa Hérakleita)
Vzdělávací služby jsou dnes již nepostradatelnou součástí každé společnosti, bez nichž by jen stěží mohla fungovat a prosperovat. Dostatečné vzdělání a schopnosti díky němu získané dávají lidem větší možnosti uplatnit se na trhu práce, zvyšuje se jejich potenciál a nemalou měrou přispívají také k samotné seberealizaci člověka.
Vzdělávání v různých formách se vyvíjí od samotných počátků civilizace. Od pravěku až do současnosti vždy lidé přicházeli s novými myšlenkami, dovednostmi a principy, které bylo nutné a potřebné předat dále formou vzdělávání. Prezident z Freie Universität Berlin Dieter Lenzen v roce 1994 uvedl, že „vzdělání začalo buď před milionem let nebo v roce 1770“, kdy byla založena první katedra pedagogie na univerzitě v Halle v Německu. Tím naznačil, že „vzdělávání jako věda nemůže být separována od vzdělávacích tradic existujících předtím.“1
Samotným cílem práce je podat přehledný a stručný obraz o vývoji vzdělávání v České republice v posledních letech. Zjištěné údaje jsou následně srovnávány s rovnocennými hodnotami v rámci dalších zemí.