Plánování Plánování je jednou z manažerských funkcí a v rámci manažerských činnosti zaujímá klíčové postavení, neboť je východiskem pro všechny manažerské funkce . Kdybychom chtěli pojem plánování nějak definovat, mohli bychom říci, že plánování je uvědomělá činnost zahrnující nejen výběr budoucích cílů a poslání, ale i volbu činností, které slouží k dosažení cílů. Plánování je tudíž zaměřeno do budoucnosti a vytváří spojení mezi současnou situací a budoucnem. Plánování můžeme charakterizovat následujícím způsobem: 1) přispívání k dosažení záměrů a cílů 2) je prioritní mezi manažerskými činnostmi 3) vztahuje se na veškeré aktivity 4) umožňuje efektivní provádění činností 5) je uskutečňováno ve všech stupních managementu Plánování je také proces, ve kterém klíčovou úlohu sehrává manažer. Manažer je osoba v podniku, která tvoří mezičlánek mezi zaměstnanci a vlastníkem podniku. V malých firmách je manažerem vlastník. Plánování je tedy rozhodovací proces, jehož hlavními atributy jsou: - strategie - plány - politiky Z uvedeného vyplývá, že plánovací proces je třeba chápat jako cílově orientovaný rozhodovací proces, který vychází z určení cílů a cest jak tyto cíle dosáhnout. Cíle podniku Cíl podniku obecně charakterizujeme jako vyjádření stavu, kterého chceme dosáhnout. Cíle tedy znamenají konečný stav, ke kterému by měly všechny aktivity podniku směřovat. Cíle dávají směr plánům, které tyto cíle odrážejí a definují pro jednotlivé úseky až po nejnižší úroveň řízení. Specifikují očekávané výsledky a indikují koncový bod, což znamená, že určují, na co má být kladen důraz především a čeho má být dosaženo pomocí sítě strategií, taktik, postupů, pravidel a programů. Stanovení soustavy cílů podniku Základem celého procesu komplexního strategického plánování je stanovení cílů podniku, ke kterým plánovací aktivity manažera musí směřovat. Cíle podniku, které jsou východiskem vrcholového plánování jsou svou podstatou dvojího charakteru: - obecné cíle podniku - specifické cíle podniku