Každý, kdo prodává výrobek, poskytuje služby, investuje nebo jinak podniká v jiné zemi, by měl vedle technických, odborných, obchodních, platebních a dalších podobných znalostí ovládat „něco“ navíc. Tím „něco“ mám na mysli kulturu země, v níž chceme uskutečnit naše obchodní záměry, tedy znalost prostředí, ve kterém se budeme pohybovat.
Právě znalosti o prostředí, zvyklostech, o kultuře dané země jsou pro nás velkou výhodou, jsou něčím, co nám vedle technicky měřitelných a ekonomicky připočitatelných vlastností výrobku, služby nebo investice může pomoci.
Měli bychom se seznámit s kulturními zvyklostmi našich obchodních partnerů. Umožní nám to dozvědět se o nich co nejvíce, ať už jako o členech určité země nebo regionu, což v dnešní době je velice důležité, jelikož znalost kulturních odlišností a zvláštností nám umožní do značné míry předvídat reakci druhé strany. Zároveň podstatně snižují možnost nepříjemných překvapení a zbytečných nedorozumění. A hlavně pokud budeme vědět jak správně jednat s naším zahraničním partnerem, klientem, investorem.., může nám to být velkým přínosem v našich obchodních jednáních a třeba i pomoci k uzavření smlouvy se zahraničním partnerem.
V dnešní době neustále roste objem zahraničního obchodu a díky tomu dochází stále častěji ke kontaktům se zahraničím a k setkání s příslušníky odlišných kultur. V obchodním světě se jedná o zahraniční cesty, kdy se podnikatelé účastní obchodních jednání, výstav, veletrhů, společenských akcí, pozvání do rodiny partnera apod. Ke kontaktu s odlišnou kulturou ale dochází i v případě, kdy do naší firmy či organizace přijede obchodní partner. Všechna tato setkání s sebou přinášejí určité zvláštnosti. Setkáváme se s chováním a postupy, na které nejsme zvyklí, které u nás nejsou obvyklé. S touto skutečností je nutné počítat a dobře se na ni připravit, neboť může výrazně ovlivnit jak průběh, tak i výsledek celého jednání.