1. Externí analýzy jako nástroj pro tvorbu strategie.
Podmínky pro umístění produktů firmy na trh (šance a rizika) Umožňuje rozšířit příležitosti, přinést výhody před konkurencí Určit faktory, které by nás v budoucnu mohly ohrozit Podmínky se stále mění → je třeba pořád analyzovat
Vnější Mikrookolí věda o chování dílčích ekonomických subjektů (domácnosti a firmy) přímo ovlivňuje zákazníka Konkurence - má velký vliv - firma jej může svými aktivitami ovlivnit, Síla vlivu konkurence dána možnosti a zdroji firmy, Musí se studovat chování konkurentů - přizpůsobit vlastní strategii a taktiku Partnerské firmy – dodavatelé, odběratelé, distributoři, dopravci, finanční instituce, zprostředkovatelé Zákazníci – tuzemská nebo zahraniční osoba, fyzická nebo právnická Veřejnost – skupiny obyvatel, které mohou ovlivnit chování firmy (Místní komunita reagující na sponzoring nebo ochranu zeleně, zájmové skupiny typu Greenpeace, sdělovací prostředky, zaměstnanci mluvící o firmě negativně nebo pozitivně)
Vnější Makrookolí zkoumá národohospodářské jevy. Zkoumají se vztahy mezi podniky. Nepřímo ovlivňuje zákazníka Ekonomické činitele – ovlivňují možnosti firem nabízet produkty a možnosti zákazníků je kupovat. Koupěschopná poptávka obyvatel závisí na vývoji mezd a úspor, indexu spotřebitelských cen, vývoj životních nákladů, míra inflace a nezaměstnanosti, vývoj ekonomiky. Demografické podmínky – zkoumáme v regionech, městech a státech. Ovlivňují možnosti uplatnění firmy na trhu v určitém regionu, zkoumání velikost populace, věku, pohlaví, porodnosti, úmrtnosti, náboženství, rasy Přírodní a technologické podmínky – zásoby přírodních zdrojů a ceny, klimatické a geografické podmínky, každá nová technologie způsobí destrukci té staré Politické a právní podmínky – vytvářeny legislativou, vládními orgány, politickými skupinami. Firmy respektují dané zákony a právní normy, povinnosti k životnímu prostředí, vztah s dodavateli. Chrání společnost a spotřebitele před chováním podniku.