1. Podnikatelský plán, význam, základní členění. (informace z knihy podnikatelský plán, Jiří Fotr, str.204)
Podnikatelský plán je dokument shrnující podstatné informace o podniku, o jeho prostředí a historii, jeho minulé a současné aktivity, jeho krátkodobé a dlouhodobé cíle.
Podnikatelský plán má obvykle tyto standardní části:
Historická analýza podniku, jeho výkonnost a finanční situace v průběhu let; Poslání nebo důvod existence, popis krátkodobých a dlouhodobých cílů podnikatele, odrážející poptávku nebo obchodní příležitosti, a řada postupných kroků, umožňujících podniku dosahovat blízkých i vzdálených cílů, a jejich časové určení; Popis předmětu podnikání, trhu a konkurence, místa podnikání, provozních prostor a jiných zařízení, managementu a personálu; Provozní plán a rozpočet ve formě: prognózy budoucích provozních výsledků; finanční situace dnešní a pro příští roky; hotovostní tok společnosti v budoucnu (alespoň pro pět příštích let); Předpokládané zdroje financování vyžadované podnikem k uspokojení jeho potřeby dosáhnout cílů.
Základní informační vstupy na zpracování podnikatelského plánu vycházeni z: a) technicko-ekonomických studií b) investičních programů firmy c) finanční lán
Využití podnikatelského plánu: a) interní (slouží jako vnitřní dokument, který slouží jak základ vlastního řízení firmy) b) externí (slouží jako podklad v případě potřeby přesvědčit poskytovatele kapitálu o výhodnosti a nadějnosti projektu, na jehož financování se tento kapitál použije, např. banka pečlivě zvažuje a hodnotí projekt i firmu z hlediska výnosnosti vložených prostředků, jejich návratnost i existující rizika), kvalitně zpracovaný podnikatelský plán může pak významně podpořit získání potřebného kapitálu)
Podnikatelský plán by měl obsahovat: 1) realizační resumé název a adresa firmy, kontaktní osoby atd. charakteristika produktu, resp. Služby, které jsou náplní projektu a jejich specifických vlastností a předností vzhledem ke konkurenci popis trhů na kterých se firma chce uplatnit a distribučních cest, které hodlá použít strategické zaměření firmy na období 3-5let (cíle a jejich forma dosažení…) zhodnocení manažerských zkušeností a kvality klíčových pracovníků finanční aspekty (odhady zisků, potřebného kapitálu, jeho použití, účel, roční výnos)