Výchova z pohledu teoretického - výchova a alternativní školy
Výchova • specifická forma socializace • dlouhodobý celoživotní proces, založen na interakci mezi jedinci • formou výchovy předáváme své názory, učíme normy • rozvoj zodpovědnosti s akceptováním a dodržováním jednotlivých pravidel a norem • pravidla, normy najdeme v zákonech • etika, základy společenského chování
• Pedagogika je jediná věda, která formuje výchovu jako svůj předmět • škola má funkci rozvíjející, výchovnou, kultivující,….. • Do 19. století byla součástí filozofie, _ ze které ji jako samostatnou vědu vyčlenil Johan Friedrich Herbart (1776-1841) přesným vymezením předmětu a cíle pedagogiky - tedy vědy o výchově a vzdělávání se výchova stala neoddělitelnou součástí vzdělávacího procesu Pojetí výchovy Vývoj názorů na chápání procesu výchovy • Různá pojetí výchovy byla ovlivněna sociokulturními podmínkami, odlišnými koncepcemi pojetí člověka, akcentací jednotlivých stránek výchovného procesu. Lze shrnout do 3 oblastí, lišících se v zaměření a akcentaci postavení jednotlivých aktérů výchovy. • 1. Ty, které akcentují roli pedagoga nebo pedagogické instituce v ovlivňování výchovy jedince. …“procesu záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jeho vývoji. (in Průcha J. Pedagogický slovník) • 2. Akcentace osobnosti žáka ve výchově Druhá skupina pedagogů akcentuje úlohu samotného vychovávaného jako subjektu vlastního formování a zvýrazňují podíl osobnosti na vlastním utváření. „Výchova je činnost směřující k veškeré dokonalosti, které je člověk schopen“ Imanuel Kant • 3. Těžiště v interakci učitele a žáka Třetí proud vychází při vymezení výchovy z interakce mezi pedagogem a žákem. Účinnost výchovy je závislá na míře interiorizace výchovných vlivů vychovávaným jedincem. K té dochází, je-li jedinec otevřen pedagogickému působení, odpovídá-li jeho zkušenosti, vytvoří-li se v jeho vědomí potřeba zdokonalovat se, stát se subjektem vlastního utváření. Neúčinnost čistě verbálního působení je nahrazena účinnější organizací zkušenosti vychovávaného.
Současné pojetí podmínek • „Výchova je cílevědomým a záměrným vytvářením a ovlivňováním podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s individuálními dispozicemi se stimulujících jeho vlastní snahu stát se autentickou, vnitřně integrovanou a socializovanou osobností.“ • Pelikán, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995, s- 36 • vytváříme podmínky pro zapojení žáků, důležitá je diskuze, akceptovat názory někoho jiného, obhajoba svých názorů, formulování jednotlivých úkolů • brát ohledy, rozvoj konkrétní složky osobnosti