Registrace | Přihlásit

Přednášky: Nedokonalá konkurence - oligopol, monopolistická konkurence

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
Oligopol - je trh s malým počtem firem v odvětví, které vyrábějí podobný nebo identický produkt. Každá firma je na trhu natolik silná, že nemůže ovlivnit tržní cenu výrobku.

Na tomto trhu existují překážky vstupu do odvětví novým firmám ve formě např. úspor z rozsahu, nákladů na diferenciaci produktu, právní restrikce, atd. (např. oligopol - světový trh ropy, který tvoří několik zemí na Středním východě)

Mezi nejjednodušší modely oligopolu patří:

smluvní oligopol (oligopol s tajnou dohodou)
oligopol s dominantní firmou


Smluvní oligopol

O smluvním oligopolu hovoříme v případě, kdy firmy vytvoří vzájemnou dohodu o roz­sahu výroby a ceně. Firmy, které ji uzavřou, označujeme jako kartel.

Firmy musejí mít přibližně stejné náklady. Aby se každá z nich udržela na trhu, nemůže vý­razně zaostávat. Konkurence mezi firmami je ztížená tím, že každá z nich se snaží vyrábět rovnovážnou úroveň výstupu, a kdyby produkovala více, byla by v nerovnováze, která pocho­pitelně nevede k maximalizaci zisku. Konkurence by s sebou rovněž nesla vysoké dodatečné náklady nebo cenovou válku - obojí by pro firmu mohlo být zničující. Firmy velmi brzy po­znají, že je pro ně výhodnější se domluvit, než mezi sebou bojovat. Vznikne tajná (kartelová) dohoda. Taková dohoda umožňuje firmám, aby se dohromady chovaly jako monopol. Tajná dohoda proto, že je většinou považována za protiprávní.
Hodnocení (0x):