Oligopol - je trh s malým počtem firem v odvětví, které vyrábějí podobný nebo identický produkt. Každá firma je na trhu natolik silná, že nemůže ovlivnit tržní cenu výrobku.
Na tomto trhu existují překážky vstupu do odvětví novým firmám ve formě např. úspor z rozsahu, nákladů na diferenciaci produktu, právní restrikce, atd. (např. oligopol - světový trh ropy, který tvoří několik zemí na Středním východě)
Mezi nejjednodušší modely oligopolu patří:
smluvní oligopol (oligopol s tajnou dohodou) oligopol s dominantní firmou
Smluvní oligopol
O smluvním oligopolu hovoříme v případě, kdy firmy vytvoří vzájemnou dohodu o rozsahu výroby a ceně. Firmy, které ji uzavřou, označujeme jako kartel.
Firmy musejí mít přibližně stejné náklady. Aby se každá z nich udržela na trhu, nemůže výrazně zaostávat. Konkurence mezi firmami je ztížená tím, že každá z nich se snaží vyrábět rovnovážnou úroveň výstupu, a kdyby produkovala více, byla by v nerovnováze, která pochopitelně nevede k maximalizaci zisku. Konkurence by s sebou rovněž nesla vysoké dodatečné náklady nebo cenovou válku - obojí by pro firmu mohlo být zničující. Firmy velmi brzy poznají, že je pro ně výhodnější se domluvit, než mezi sebou bojovat. Vznikne tajná (kartelová) dohoda. Taková dohoda umožňuje firmám, aby se dohromady chovaly jako monopol. Tajná dohoda proto, že je většinou považována za protiprávní.