Registrace | Přihlásit

Skripta: Kvalitologie a řízení jakosti

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy Náhledy
Definice jakosti dle ISO 9000
Jakost neoznačuje znamenitost věci a nevztahuje se pouze na výrobky, ale na všechny objekty systému péče o jakost - tzv. entity (jednotky, položky):
hardware (výrobky, polotovary, vedlejší - nezáměrné produkty)
software (projekty, informace, programy) - zpracovávané materiály (suroviny, přísady, obaly), služby (pojištění, doprava, výsadba), proces (výroba vína), činnost (certifikace), organizace, systém, jejich kombinace aj.
Jakost (kvalita) je celkový souhrn znaků entity, které ovlivňují schopnost uspokojovat stanovené a předpokládané potřeby.

Důležitost jakosti
Konkurence se zvětšuje na zahraničním i domácím trhu. Možným řešením je uspokojovat kvalitou, dodacími lhůtami a cenami pomocí systematického vedení a řízení jakosti a tak dosáhnout:
zvýšení příjmů (např. zlepšením výrobku, lepším zajištěním dodávek)
snížení nákladů (např. vyšší produktivitou, snížením počtu závad)
zlepšení využití kapitálu (např. jeho rychlejším a bezpečnějším oběhem)
Jakost je konkurenčním prostředkem
Demingův řetězec jakosti




Obsah pojmu JAKOST - neustálý vývoj dle aktuálních potřeb populace
tržní (konkurenční) prostředí
možnosti exportu a importu
změny ekonomických podmínek
rostoucí nároky spotřebitelů
legislativní podmínky
životní prostředí
energetické zdroje
zabezpečení výživy
zabezpečení zdraví
materiální a duševní uspokojení
dosažení shody s životní filozofií
Heslo prvního světového dne jakosti (9. 11. 1898): Jakostí k lepšímu životu
Klíčová slova:

jakost

kvalita

ISO

kvalitologie

dozor

Hodnocení (0x):