Definice jakosti dle ISO 9000 Jakost neoznačuje znamenitost věci a nevztahuje se pouze na výrobky, ale na všechny objekty systému péče o jakost - tzv. entity (jednotky, položky): hardware (výrobky, polotovary, vedlejší - nezáměrné produkty) software (projekty, informace, programy) - zpracovávané materiály (suroviny, přísady, obaly), služby (pojištění, doprava, výsadba), proces (výroba vína), činnost (certifikace), organizace, systém, jejich kombinace aj. Jakost (kvalita) je celkový souhrn znaků entity, které ovlivňují schopnost uspokojovat stanovené a předpokládané potřeby.
Důležitost jakosti Konkurence se zvětšuje na zahraničním i domácím trhu. Možným řešením je uspokojovat kvalitou, dodacími lhůtami a cenami pomocí systematického vedení a řízení jakosti a tak dosáhnout: zvýšení příjmů (např. zlepšením výrobku, lepším zajištěním dodávek) snížení nákladů (např. vyšší produktivitou, snížením počtu závad) zlepšení využití kapitálu (např. jeho rychlejším a bezpečnějším oběhem) Jakost je konkurenčním prostředkem Demingův řetězec jakosti
Obsah pojmu JAKOST - neustálý vývoj dle aktuálních potřeb populace tržní (konkurenční) prostředí možnosti exportu a importu změny ekonomických podmínek rostoucí nároky spotřebitelů legislativní podmínky životní prostředí energetické zdroje zabezpečení výživy zabezpečení zdraví materiální a duševní uspokojení dosažení shody s životní filozofií Heslo prvního světového dne jakosti (9. 11. 1898): Jakostí k lepšímu životu