- Hypotézy o vzniku křesťanské víry: Vyznání, že Ježíš byl vzkříšen existovalo původně samostatně, bez spojení s legendou o prázdném hrobu Vyznání „byl vzkříšen“ bylo důsledkem subjektivní vize „zjevil se“ Aramejské zvolání maranata- náš Pane, přijď- později užívané v křesťanské bohoslužbě; představovalo vizi křesťanské naděje, že ten, který byl ukřižován,je vyvýšen po boží pravici Formule apoštola Pavla „zemřel za naše hříchy a byl vzkříšen“ je až druhou fází v procesu vzniku křesťanské víry
- Funda přistupuje k historické látce historicko-kritickou metodou - Kniha psána z ateistické humanistické pozice, která se neopírá o křesťanskou víru
- Ateismus- nesdílení víry, že nad tímto naším reálným světem přirozených jevů a sounáležitostí je ještě jiný nad přirozený svět, kde je nadpozemská veličina zvaná Bůh, který zasahuje do přirozeného chodu věcí, tedy stvořitel- Pán světa
- Ateismus nesdílí představu Boha a přesvědčení křesťanské víry, že Ježíš je Kristus, syn boží, že jej Bůh vzkřísil z mrtvých, že jeho poprava byla obětí za lidské viny atd…
- Ježíš z Nazareta-historická postava, který patří neodmyslitelně do lidských dějin, především do proudu, odkud povstala evropská kultura- do toho proudu patří i vznik křesťanské víry, která vytvořila mýtus o Kristu
- Mýtus o Kristu-vychází nepřímo z předpokladu příběhu Ježíše z Nazareta, který nejvíce poznamenal evropskou kulturu a je v ní dodnes dominantním prvkem
- důležité je nechat minulé osobnosti stát v jejich době a snažit se je číst v kontextu jejich doby
- kapitola X- Maranata je Fundovou nejstarší studií a z této studie i celá kniha vyrostla
- studie věnovaná tématu Ježíš a vznik křesťanské víry představuje určitý pohled podmíněný Fundovým nesdílením této víry