Bonita je v současnosti velice důležitý pojem, obzvláště v aktuálním dění ekonomické recese. Mnoho podniků se potýká s finančními problémy a za pomoci věřitelů a svých strategií usilují o pevné postavení na trhu. Podnik, ač aktuálně prosperující, může mít skryté slabiny, které se později mohou dříve či později projevit jako ztráta bonity, či hrozba bankrotu. Znát skutečnou situaci je důležité nejen pro podnik samý, ale také pro věřitele, kteří s ním kooperují.
Teorie
Bonita podniku nebo klienta vyjadřuje jeho schopnost řádně a včas dostát svým závazkům. Je to vyjádření pověsti, kvality a platební schopnosti. Zjišťují si ji banky před poskytnutím úvěru nebo obchodní partneři před navázáním spolupráce. V rámci zjišťování bonity se hodnotí finanční situace podniku, obchodní zdatnost, zkušenosti z dřívějších obchodních vztahů. Souhrnné indexy hodnocení podniku představují celkovou charakteristiku finančně ekonomické situace podniku a jeho výkonnosti vyjádřené jedním číslem (je nepřesně nazýván souhrnný index). Tím měly překonat určitou subjektivnost výběru ukazatelů v paralelních soustavách a vytvořit agregovanou charakteristiku výkonnosti podniku a jeho celkového hodnocení.
Tak zvané bonitní modely si kladou za cíl klasifikovat podniky podle stupně finančního zdraví v celém spektru od velmi nadějného až po velmi chabé. Jsou založeny převážně na teoretických poznatcích. Umožňují posoudit pozici firmy v komparaci s větším souborem porovnávaných podnikatelských subjektů, resp. s oborovými výsledky. Jsou závislé na množství dat a výsledcích v daném oboru, segmentu trhu či v databázi porovnávaných firem. Pro koncentraci modelu je třeba stanovit rozsah a obsah ukazatelů, výběrový soubor porovnávaných firem a zvolit příslušnou analytiku modelu.