Pedagogika - věda o výchově dětí „paidagogos“ - z řeč. „průvodce dětí, v Řecku se tak nazývali lidé, kteří děti vodili do školy a dohlíželi na ně -> později se tak začali nazývat i učitelé. - důležité otázky pedagogiky: 1. K čemu připravovat dítě? 2. Jaké vlastnosti pěstovat? 3. Čemu a jak učit? Důležité je umět převést teorii do praxe. -dle Lenina a Stalina: Pro dělníky jsou důležité vědomosti, aby nemohli být vykořisťováni. Důležitá „kulturní revoluce“ (= nastolení vysoké kultury a osvěty), které musí předcházet „proletářská soc. revoluce“. -důležitá všeobecně vzdělávací škola (tj. základní a střední), počáteční vzdělání povinné pro všechny občany. -výchova se měnila se střídajícími se spol.řády: 1. Prvobytně pospolná spol. - výchova není třídní, všechny děti se učí témuž, pouze s ohledem na dělbu práce mezi muže a ženu. 2. Otrokářská spol. - výchova se stává třídní a vládnoucí třída ji využívá pro své zájmy. Vládnoucí třída má rozsáhlé vzdělání, naopak děti otroků stojí úplně stranou věd. 3. Feudální spol. - kladen důraz na náboženství - církevní, klášterní školy, vzdělání pouze pro privilegované stavy, často „odtržené od života“. 4. Od 18.stol. - postupně požadavek na spojení školy s praktickým životem, nastolena otázka všeobecného vzdělání hochů i dívek.