Začátek 20. stol. s těžištěm ve 20. - 30. letech. Reformní pedagogika jako celosvětový jev.
1. progresivismus - v angl. zemích 2. aktivismus - Itálie 3. reformismus - v něm. mluvících zemích 4. nová výchova - ve frankofonních zemích, hnutí „Nové školy „
Historie: mírová úsilí ve společnosti
• požadavek změnit školu, ale také životní styl • snaha nabídnout světu lepší školu a společnost • pedocentrismus jako zákl. orientace výchovy • změny byly zaměřeny pouze na základní školu • výchozí idea : Volná škola ( J. J. Rousseau ) • Princip globalismu ( jev jako celek ) , proti atomizaci učiva • Princip individualizace - každý jedinec má jiný přístup, jiné potřeby a možnosti • Princip diferenciace - kvalitativní a kvantitativní ( jednotná škola byla diferencována vnitřně na skupiny A, B, C, D ) • Princip samostatnosti a aktivity • Princip činné a pracovní výchovy - projektová metoda, problémové vyučování Problém, který budeme řešit vlastním přičiněním i mimo prostory školy = životné , celostné učení; vědomosti použijeme v praxi.
Reformní pedagogika:
- je zdrojem alternativního myšlení u nás - vznikla ve 20. - 30. letech v celém světě - u nás se vyvíjely alternativní školy jinak než v ostatních zemích
Volná škola ( J. J. Rousseau ) : výchova přirozených následků, dítě se do ničeho nenutí, svobodná a přirozená výchova Pedocentrismus → dělat jen to, co dítě chce.