Vzdělávání žáků s těžkým zdravotním postižením se vzhledem k současným vzdělávacím trendům stává jednou z priorit speciálních pedagogů. Je zapotřebí neustále hledat a hlavně nacházet nové a účinné metody práce s těmito žáky. Dle citátu W. Malla můžeme konstatovat, že i žáci s těžkým postižením jsou připraveni přijímat nové podněty, zkušenosti, a je jen na nás, speciálních pedagozích, zda jim toto umožníme a staneme se tak jejich průvodci, „múzami“, při poznávání okolního světa. Ve většině školských zařízení, vzdělávajících žáky s těžkým zdravotním postižením, je dnes již samozřejmostí využívání konceptu bazální stimulace nebo alternativních metod. Během svých pedagogických praxí jsem s překvapením zjistila, že ne všechny školy s těmito přístupy a metodami pracují. Jednou z těchto škol byla i Základní škola U Trojice v Havlíčkově Brodě. Na žádost paní ředitelky byl vypracován projekt diplomové práce, který byl následně schválen. V bakalářské práci jsem se zabývala vlivem těchto metod na edukační proces dvou konkrétních žáků. Diplomová práce ve své teorii i praxi tedy navazuje na práci bakalářskou. Při realizaci výzkumného projektu jsem využila znalosti, které jsem získala při účasti na kurzech bazální stimulace, alternativních přístupů v multisenzorickém prostředí a míčkové facilitace.