„Způsob uspořádání všech složek (činnosti učitele, žáka, učiva a věcných prostředků vyučování), který se děje v určitých časových a prostorových podmínkách.“
Členění organizačních forem vyučování:
a) podle součinnosti učitele a žáka, žáků (interpersonální kritérium) - frontální, individuální, párové, skupinové a kooperativní vyučování. b) podle diferenciace a individualizace žáků ve vyučování - individualizované (žák pracuje, učí se vlastním tempem, podle svých schopností, např. koncepce Daltonského plánu) a diferencované vyučování (vnější diferenciace žáků - podle úspěšnosti žáků; vnitřní diferenciace - podle schopností a zájmů žáků) c) při realizaci projektů a integrovaných učebních celků (např. projektové vyučování, nebo epochové vyučování u škol waldorfských, apod.) d) další specifické OFV (domácí práce, otevřené vyučování, apod.) e) podle časového a prostorového uspořádání
Volba OFV závisí na: • výukovém cíli • charakteru učiva • připravenosti a zkušenostech učitele • připravenosti a specifických potřebách žáků • volbě výukové metody • časových a prostorových možnostech školy, třídy • podmínkách školy jako celku