VZNIK - pedagogika je svou problematikou velmi stará, základní otázky se řešily především v rámci filosofie - vznik a počátky pedagogického myšlení = počátky filozofie, kterou představoval Konfucius (551-479 př.n.l.) - vychovávat jiné znamená především vychovávat sebe. - J. A. Komenský - svými pedagogickými spisy položil základ tomuto oboru jako systematické vědě o výchově mládeže i dospělých - v průběhu 18. a 20. stol. se pedagogika intenzivně rozvíjela v rovině obecné i speciální a dala vznik škále dílčích oborů - pedagogika je věda o výchově a vzdělávání, tedy věda o výchovně vzdělávací činnosti
PŘEDMĚT - předmětem obecné pedagogiky je výchova ve všech jejích formách, obsazích i vztazích (Průcha, 1997) - je vědou o permanentní výchově - zabývá se výchovou zdravých i jedinců s postižením - soustředí se na celospolečenské výchovné problémy - pedagogika jako věda má za úkol popsat pedagogické jevy a klasifikovat je podle různých kritérií - dále systematicky srovnává, vyhodnocuje a zobecňuje pedagogické jevy a tak se dostává k obecným kategoriím jako jsou výchovné cíle, principy, formy, metody a prostředky