I. Úvod - proč jsem si zvolila toto téma Téma kvaziargumentace je mi blízké, jelikož bych se ráda v budoucnu pohybovala v mediálním světě. Není mi blízké ale z toho důvodu, abych mohla účinně manipulovat s veřejným míněním, nýbrž proto, abych sama takovou nelogickou argumentaci rozpoznala, dokázala ji opravit a nahradit argumentací správnou. Bohužel se stále ve sdělovacích prostředcích, zejména pak v těch soukromých, setkávám s argumentací, která je často vzdálena uvažování rozumného člověka. Lidský život ovšem běží v rychlém tempu a proto je tak snadné s lidmi manipulovat, není prostě čas se zastavit a zamyslet se. Říct si na rovinu: „O čem to mluví, to přece nedává žádný smysl.“ Nejmarkantněji se chybná argumentace objevuje před volbami. Politici, usilující o moc, často své řeči nevystavují zrovna podle Aristotela. Jde jim o okamžité zapůsobení na naše emoce a nízké pudy. Zdá se, že se jim to daří. Zatím žádná vláda nevyplnila do písmene to, co naslibovala. A někdy se dokonce ani nesnaží předstírat, že nějaké sliby měla. Důvody upozorňovat na chybnou argumentaci jsou nasnadě. Každý, ať chce nebo ne, je ve středu neustálého toku informací. V každé minutě na něj „útočí“ stovky, tisíce nejrůznějších zpráv a promluv. Doma při čtení novin je každý z nás konfrontován s názorem redaktora. Nemáme sami příliš času udělat si na každou událost vlastní názor a do hloubky se pokusit prozkoumat každý problém je nad naše síly. Přirozeně, že toto nelze nikomu vyčítat. Nicméně je důležité být schopen naučit se rozpoznávat chybné argumenty a bránit se tak manipulaci, která je patrná zejména v reklamách. Reklamní slogany bývají zdaleka nejhutněji napěchované chybnou argumentací. Hodně často se setkáme s citovou argumentací (argumentum ad misericordiam) a samozřejmě s argumentací k lidu (argumentum ad populum). Reklamní slogany často nabádají k tomu, že pokud si nekoupíme konkrétní výrobek, nebudeme „in“. Hrozí sociální vyloučeností, což je samozřejmě naprostý nesmysl. Nicméně hodně lidí těmto klamům podlehne, nechají se zmanipulovat. Nelze však říct, že chybnou argumentaci požívají pouze média. Každý člověk občas použije tvrzení, které není zcela logické. Jasný příklad je rozhovor mezi rodiči a dětmi, zde jdou často logické argumenty stranou a na řadu přichází argumentace ad misericordiam. Mnou zvolené téma se pokusím zpracovat stručně a jasně, podám vysvětlení, z jakého důvodu je vybraná argumentace pokládána za kvaziargumentaci. Jelikož je v názvu práce uvedeno, že jde o příklady „z veřejného prostoru“, budu vybírat příklady z novin, časopisů, rádia, televize, z reklamy. Protože tento prostor je často plná nelogických argumentů. Tedy příklady z prostoru, který nás obklopuje a neustále na nás působí.