- trpělivost, vytrvalost (hlavně při dlouhých a složitých jednáních) - kulturní vnímavost (všeobecně ale i kultury jiných států) - vnímavý, tolerantní - schopnost se přizpůsobit (adaptovat) - sebevědomí, ctižádost - pružnost, vynalézavost - zdvořilost, takt - dbát o zevnějšek
Fáze obchodního jednání
1. Úvodní, seznamovací fáze 2. Prezentace stanovisek 3. Hledání řešení 4. Krize, konflikt 5. Urovnání nebo ukončení jednání 6. Závěr jednání, podpis smlouvy
1. Seznamovací fáze strany se představí, délka této fáze se liší dle kultury dlouhá seznamovací fáze: dálný a střední východ, Latinská Amerika, Afrika krátká seznamovací fáze: Evropa, USA (čas jsou peníze)
2. Prezentace stanovisek přednes stanovisek nastává zde otázka, kdo začne s jednáním (pokud začínám já, mohu zbytečně nabízet více než je potřeba nebo méně a klient ukončí jednání - nevíme, co klient očekává, výhodou být první může být, to že jednání vedeme my, určujeme body, máme iniciativu my, partner se dostává do defenzivy)
3. Hledání řešení argumentace, námitky, ústupky s námitkami je třeba počítat a připravit se na ně je třeba dobře naslouchat, pochopit
4. Krize jednání může uváznout na mrtvém bodě, je třeba s tím počítat v této fázi buď hledáme řešení, nebo se jednání ukončuje
5. Závěr jednání projednává se smlouva je třeba ujistit partnera, že s námi uzavřel dobrý obchod někdy mohou nastat komplikace, které vedou k dalším jednáním naše péče o klienta by měla nadále trvat s ohledem na další obchody a spolupráci