Nástroje marketingové komunikace • Reklama - jakákoli placená forma neosobní prezentace a podpory myšlenek, zboží a služeb určitým sponzorem Charakteristické vlastnosti: hromadná komunikace, neosobní charakter, veřejná komunikace Příklady: tisk, televizní reklama, plakáty, letáky, rozhlasová reklama • Podpora prodeje - krátkodobé stimuly pro povzbuzení nákupu nebo prodeje výrobku či služby Charakteristické vlastnosti: komunikace, motivace, výzva Příklady: soutěže, hry, dárky, vzorky, slevy, veletrhy • Public relations - množství programů vytvořených pro zlepšení, udržení nebo ochranu image firmy či výrobky Charakteristické vlastnosti: vysoká důvěryhodnost, dlouhodobé působení, dramatizace Příklady: články v tisku, semináře, sponzorství • Přímý marketing - cílené oslovení konkrétního segmentu trhu s cílem ovlivnit chování zákazníka na trhu Charakteristické vlastnosti: cílené oslovení, snadno měřitelná účinnost, budování dlouhodobého vztahu Příklady: telemarketing, direct mail, telefonní marketing • Osobní prodej - ústní prezentace při konverzaci s jedním nebo více potenciálními zákazníky za účelem realizace prodeje Charakteristické vlastnosti: osobní setkání,reakce, pěstování vztahu Příklady: prezentace při prodeji, prodejní setkání, veletrhy a výstavy