Současné právo pojem marketing jako takový nezná, nepracuje s ním a v žádné právní normě s tímto pojmem ani neoperuje. Přesto je marketing dnes natolik významnou a uznávanou vědní disciplinou ,která je nejen přednášena na středních a vysokých ekonomických školách, ale je zejména realizován v každodenní činnosti zejména obchodních firem. Je proto nutno se zamyslet se nad tím, jakým způsobem je tento předmět a jeho následná realizace právně regulován a upraven současným českým právem.
Je pochopitelné, že s přihlédnutím k pojmovému vymezení marketingu jako společenskému a řídícímu procesu , kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a požadují a to prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných výrobků s ostatními subjekty bude tímto právním základem zejména právo občanské a právo obchodní /zejména jejich závazková část/ a také právo správní a to jak vybrané hmotné normy, jimiž se stát snaží o určitou regulaci a ochranu ekonomických zájmů, tak i správní proces. Částečně , zejména v sankční rovině se zde může promítnout i právo přestupkové /jako součást práva správního/ a v krajním případě i právo trestní . Je pochopitelné, že v současné době a do budoucna stále více se na právní regulaci marketingu a marketingových činností bude podílet i právo mezinárodní, a to jak v rovině mezinárodních smluv /například o ochraně investic/ , tak i v rovině evropského práva hmotného i procesního.
Tento učební text je určen studentům Fakulty managementu a ekonomiky a Fakulty technologické UTB ve Zlíně s tím, že vychází z již v předchozím studiu získaných právních znalostí a dovedností .