Křesťanský monasticismus = samotáři poustevníci v poušti, * ve 3. stol., osamělí mniši, hl. laici. Časem žili v organizovaných soběstačných komunitách. Do pouště odcházeli většinou ze 2 důvodů: kvůli pronásledování po ochabnutí křesťan. morálky (kariérismus v církvi po 313) Asketismus= zřeknutí se manželství, jmění, příjemného života, cílem je ukáznit smysly a osvobodit ducha pro rozjímání o zjevené víře. Reagovali na evangelijní výzvu: jdi, prodej vše a následuj. (mají to i jiná svět. náboženství) Jejich cestou bylo sebezapření a cílem bylo prostřednictvím modlitby spojení s Bohem. Mezi křesťany měli úctu. Působištěm a průkopníkem křesťan. klášterního života byl Egypt. 2 typy asket. života:-eremité = izolovaní jednotlivci, podle sv. Antonína (251-356)- který začal s mnišským životem asi 270, byl dědicem asketické tradice, začal přitahovat zvědavce, stáhl se proto do pouště. Za jeho života * v poušti osady podle jeho vzoru (Uprostřed pekárna a kostel, kde se o S a N společně modlili a měli mši. ) Předtím několik set poustevníků žilo v jeskyních nebo chatrčích. Zatím neměli žádný řád, uchazeče učili rozjímat a čelit samotě. Půstem a umrtvováním bojovali sami proti sobě. Cenobité = asket. život realizovaný v rámci organiz. obce- kláštera. Podle sv. Pachomia. V: Sv. Pachomios a cenobitský život- (292-346)- zorganizoval a vedl kolonii tvořenou žáky u egyptských Théb. R. 320 založil mnišskou obec na Horním Nilu. Jádrem byl kostel, refektář a nemocnice. Kolektivní pobožnosti, důraz na naprostou poslušnost, vysoká hodnota manuální práce, Negramotné mnichy učily číst a psát. Postupně pro muže i ženy. Sv. Basileus- vysoce vzdělaný muž, vytvořil cenobitskou obec, stal se biskupem a proto pomohl dostat klášterní hnutí pod kontrolu círk. hierarchie. Jeho dílem „Krátká a Dlouhá řehole“ = nesouvislé přikázání a rozhovory, mniši jsou duchovní rodina, žijí pod jednou střechou. Novic se měl zřeknout vlastní vůle a ve všem poslechnout představeného. Jeho asketické učení se vyznačuje racionalitou a umírněností- (byl řecký vzdělanec) umrtvování mohl odsouhlasit jen opat (aby nedošlo k fanatismu). Opět byla hodnotou fyzická práce (novici se museli učit řemeslo) Z: slyšel o V tradici (byl znám životopis sv. Antonína od Atanáše- ve 4. stol. přeložen do latiny). Cassianus cestoval po Egyptě a napsal vzpomínky pouštních mistrů - přenesl Západu asketickou tradici Východu.