1.1 Vznik a školy managementu spjat s nástupem industriální společnosti, o vzniku MN jako praktické činnosti lidí zaměřené na určení cílů, jejich plnění a hodnocení je možno hovořit už od momentu vzniku lidstva, MN se rodí tehdy, když si člověk uvědomuje možnost podílet se o zabezpečení svojí existence s jiným člověkem a cílevědomě začíná tuto možnost využívat, názory, že MN jako soustava poznatků vzniká zároveň se vznikem písma, či vynálezem tisku Sumerové - znali příběh vzniku života na Zemi, Sluneční soustavu, poznatky asi ze sto oblastí vědy, které získali od mimozemských bohů (civilizací), své poznatky zapisovali klínovým písmem na hliněné desky - informace o hvězdách a planetách, obrovské matematické znalosti (uměli už integrovat?), tajemství metalurgie, zemědělství, stavba vodovodů, vědomosti jak řídit komunitu, obec, město a jiné. Egypt - stavbu pyramid řídil štáb v čele s vysokým státním úředníkem podléhajícím přímo královi - dokonalý systém skládající se z mnoha částí (strava a ubytování otroků, nástroje a efektivnější zásobování surovinami, plán stavby - umístění, sklon a výška, použitý materiál). Čína - Konfuciova podobenství obsahují pravidla pro řízení státu a komunit. Každému své místo - potřeba vybírat na místa státních úředníků čestných, nesobeckých, rozumných a schopných lidí. Řekové - Athénský stát s jeho radami, lidovými soudy, administrativními úředníky a radou generálů. Sokrates - řídit stát by měli zruční (šikovní) a moudří lidé. Řím - s jeho magistráty a jejich funkčními oblastmi pravomoci a stupňů důležitosti svědčí o organizačních znalostech Římanů.