Customer Relationship Management CRM je koncepce řízení, která se zabývá tím, jak si udržet ty nejrentabilnější zákazníky, jak současně snižovat náklady, jak zvyšovat užitnou hodnotu svých aktivit a tak maximalizovat svůj zisk CRM neexistuje ve světě obchodu Produkt jako proces • Hodnota se vytváří během procesu • Hodnota výrobku a zboží se ukáže až v samotném užití • Od produktové diferenciace k diferenciaci vztahů se zákazníky (je-li produkt procesem, stává se produktová diferenciace procesem) • Produkty jsou součást vztahu zákazníka a firmy Nejdůležitější není prodej produktů prostřednictvím jednotlivých obchodních transakcí, ale rozvoj po celou dobu trvání vztahu se zákazníkem Měřítko úspěšnosti • Ziskovost vztahů se zákazníkem • Trvání vztahu • Hodnota schopností a znalostí • Referenční hodnota • Potenciální hodnota Fáze vztahu : 1. navázání 2. rozvíjení 3. ukončení 4. řízení Čtyři typy funkce kvality vztahu : • Zásadní faktory zlepšená kvalita vede k přímému zlepšení spokojenosti zákazníka a naopak • Hygienické faktory kvalita musí dosáhnout určité úrovně, pak nejsou další investice nutné • Nevýznamné faktory snížení nebo zvýšení významně neovlivní kvalitu • Profilové faktory odlišují společnost od průměrné úrovně v oboru a od konkurence